IslamQA.org Logo

The Ayyam of Hajj (days of Hajj)

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

If one is doing hajj tamatuh ( تمتع ) and he does not have means of qurbaani he has to keep 3 days fasting in ايام حج .. what are ayyam hajj??

7 8 9 zill hajj or 1-9 zill hajj

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykumwa-rahmatullāhiwa-barakātuh.

The Ayyam of Hajj (days of Hajj) commence from the month of Shawwal, which is the tenth month of the lunar calendar and extends till the day of Arafah( 9th Zil hijjah).

The three days of fasting could be anytime from Shawwal after performing umrah. It is advisable to delay the three fast till before the 10th with the hope of getting an animal to sacrifice the animal. (1)

And Allah Ta’āla Knows Best

Zakir Husain

Student DarulIftaa
Michigan, U.S.A

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

__________________________________________________

واشهر الحج شوال وذو القعدة وعشرة من ذي الحجة (النتف في الفتاوي،دار الفرقان ١/٢١٢)

وأما شرط وجوبه فالقدرة عليه؛ لأن الله تعالى أوجب ما استيسر من الهدي، ولا وجوب إلا على القادر، فإن لم يقدر فصيام ثلاثة أيام في الحج وسبعة إذا رجع إلى أهله لقوله عز وجل {فمن لم يجد فصيام ثلاثة أيام في الحج وسبعة إذا رجعتم تلك عشرة كاملة} [البقرة: 196] .

معناه فمن لم يجد الهدي فصيام ثلاثة أيام في الحج، وسبعة إذا رجعتم، ولا يجوز له أن يصوم ثلاثة أيام في أشهر الحج قبل أن يحرم بالعمرة بلا خلاف، وهل يجوز له بعد ما أحرم بالعمرة في أشهر الحج قبل أن يحرم بالحج، قال أصحابنا: يجوز سواء طاف لعمرته أو لم يطف بعد أن أحرم بالعمرة.(بدائع والصنائع،دار الكتب العلمية٢/١٧٣)

 

أي في وقت الحج حتي لو صام بعد ما أحرم بالعمرة في أشهر الحج جاز عندنا خلافا للشافعي والأفضل أن يصوم ما قبل يوم التروية(ويوم القروبة) ويوم عرفة، فان مضت يعني هذه الأيام ولم يصم سقط الصوم وعاد إلي الهدي عندنا

ولو قدر علي الهدي في خلال الصوم الثلاث أو بعدها قبل يوم النحر لزمه الهدي وسقط حكم الصوم، ولو وجد الهدي بعد ما حلق قبل أن يصوم السعة فلا هدي عليه، وفي الظهيرية: وصح صومه( الفتاوي التاترخانية،مكتبة زكريا، بديوبند ٣/٦٢٨

ثم اتفق الأصحاب علي أن من الاستحباب أن يصوم ثلاثة أيام متوالية بعد الأحرام بالحج آخرها يوم عرفة، لكن إن كان يضعفه الصوم في يوم التروية ويوم عرفة عن الخروج والوقوف والدعوات،فالمستحب تركه وتقديمه علي هذه الأيام (حاشية ارشاد الساري الي مناسك الملي علي قاري،موسسة الريان ٣٨٣)


This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Find more answers indexed from: Askimam.org
Read more answers with similar topics:

Pin It on Pinterest