Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can I wear a Qamees and can i only get married when my mother wants me to?

Can I wear a Qamees and can i only get married when my mother wants me to?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

 i love to wear qamees after reading the hadeeth which says Prophet Muhammed pbuh like qamees the most and my mother is not allowing to wear qamees. She only allow me to wear jubbah. Can i wear qamees? I’m sure after seeing me in qamees for sometime she will be ok with that. 

2: Im 23 And my mother stop me from nikkah because i dnt hav huge big salary and high educational qualification. But i have Avg job and that is enough for our needs. Do i need to avoid nikkah and wait for 3 More years to get my moms permission?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

  1.  Kindly explain to us your understanding and difference between Qamees and jubbah in order for us to advise you further. Why would your mother allow you to wear a Jubbah and not a Qamees?
  2. Your mothers’ attitude is based on her love for you and concern for you. She wants you to be comfortable when you marry by being able to sufficiently maintain yourself. If you have a dire need to marry and you fear committing sin then you should build the courage and confide in your mother. Explain to her that you understand her point of view, but it is more important you to safeguard yourself from sin. It’s rather the financial difficulty than the burden of sin. Furthermore, explain to her that Rasulullah Sallallahu Alayhi Wa Sallam stated that Allah promises to help that person who marries to safeguard his chastity. Hereunder is the hadith,

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ “‏ ثَلاَثَةٌ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ عَوْنُهُمُ الْمُكَاتَبُ الَّذِي يُرِيدُ الأَدَاءَ وَالنَّاكِحُ الَّذِي يُرِيدُ الْعَفَافَ وَالْمُجَاهِدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ‏”‏ ‏

It was narrated from Abu Hurairah that the Messenger of Allah said: “There are three who are promised the help of Allah: The Mukatab who wants to buy his freedom, the one who gets married seeking to keep himself chaste, and the Mujahid who fights in the cause of Allah.” (Sunan Nasa’i, 3218)

*Mukatab: the slave who has made a contract of manumission. 

If you are unable to discuss the issue openly with your mother, you        should identify a responsible and influential person who could persuade your mother to understand your point of view.

And Allah Ta’āla Knows Best

Bilal Issak

Student Darul Iftaa
Leicester, England, UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

كنز الدقائق (ص: 251)[1]

هو عقدٌ يرد على تملّك المتعة قصدًا

وهو سنّةٌ وعند التّوقان واجبٌ

وينعقد بإيجابٍ وقبولٍ وضعا للماضي أو أحدهما

وإنّما يصحّ بلفظ النّكاح والتّزويج ما وضع لتمليك العين في الحال

عند حرّين أو حرٍّ وحرّتين عاقلين بالغين مسلمين، ولو فاسقين أو محدودين أو أعميين أو ابني العاقدين

الاختيار لتعليل المختار (3/ 82)

قَالَ: (النِّكَاحُ حَالَةَ الِاعْتِدَالِ سُنَّةٌ مُؤَكَّدَةٌ مَرْغُوبَةٌ، وَحَالَةَ التَّوَقَانِ وَاجِبٌ، وَحَالَةَ الْخَوْفِ مِنَ الْجَوْرِ مَكْرُوهٌ) . أَمَّا الْأَوَّلُ فَلِمَا تَقَدَّمَ مِنَ النُّصُوصِ، فَبَعْضُهَا أَمْرٌ، وَأَنَّهُ يَقْتَضِي التَّرْغِيبَ وَالتَّأْكِيدَ عَلَى فِعْلِهِ. وَكَذَلِكَ الْحَدِيثُ الثَّانِي نَاطِقٌ بِكَوْنِهِ سُنَّةً، ثُمَّ أَكَّدَهُ حَيْثُ عَلَّقَ بِتَرْكِهِ أَمْرًا مَحْذُورًا، وَأَنَّهُ مِنْ خَصَائِصِ التَّأْكِيدِ كَمَا فِي سُنَّةِ الْفَجْرِ، وَلِأَنَّهُ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – وَاظَبَ عَلَيْهِ مُدَّةَ عُمُرِهِ وَأَنَّهُ آيَةُ التَّأْكِيدِ.

وَأَمَّا الثَّانِي فَلِأَنَّ حَالَةَ التَّوَقَانِ يُخَافُ عَلَيْهِ، أَوْ يَغْلِبُ عَلَى الظَّنِّ وُقُوعُهُ فِي مُحَرَّمِ الزِّنَا، وَالنِّكَاحُ يَمْنَعُهُ عَنْ ذَلِكَ، فَكَانَ وَاجِبًا؛ لِأَنَّ الِامْتِنَاعَ عَنِ الْحَرَامِ فَرْضٌ وَاجِبٌ.

وَأَمَّا الثَّالِثُ فَلِأَنَّ النِّكَاحَ إِنَّمَا شُرِعَ؛ لِمَا فِيهِ مِنْ تَحْصِينِ النَّفْسِ، وَمَنْعِهَا عَنِ الزِّنَا عَلَى سَبِيلِ الِاحْتِمَالِ، وَتَحْصِيلِ الثَّوَابِ الْمُحْتَمَلِ بِالْوَلَدِ الَّذِي يَعْبُدُ اللَّهَ تَعَالَى وَيُوَحِّدُهُ

العناية شرح الهداية (3/ 189)

وهو في حالة التوقان واجب؛ لأن التحرز عن الزنا واجب وهو لا يتم إلا بالنكاح، وما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب، وفي حالة الاعتدال مستحب

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 6)

(قوله: عند التوقان) مصدر تاقت نفسه إلى كذا إذا اشتاقت من باب طلب بحر عن المغرب وهو بالفتحات الثلاث كالميلان والسيلان، والمراد شدة الاشتياق كما في الزيلعي: أي بحيث يخاف الوقوع في الزنا لو لم يتزوج إذ لا يلزم من الاشتياق إلى الجماع الخوف المذكور بحر.

قلت: وكذا فيما يظهر لو كان لا يمكنه منع نفسه عن النظر المحرم أو عن الاستمناء بالكف، فيجب التزوج، وإن لم يخف الوقوع في الزنا (قوله: فإن تيقن الزنا إلا به فرض) أي بأن كان لا يمكنه الاحتراز عن الزنا إلا به؛ لأن ما لا يتوصل إلى ترك الحرام إلا به يكون فرضا بحر،

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: