Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Using interest for construction of toilets for the Masjid

Using interest for construction of toilets for the Masjid

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Can I use money generated from bank interest for the construction of toilet in Masjid?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Interest money is unlawful and filthy. Interest money should be disposed of to the poor and needy.[1]

It is impermissible to use the interest money in constructing toilets for the Masjid. The Masjid is the house of Allah. Only pure and Halal money should be used for the construction of the Masjid and anything associated with the Masjid.[2]

Consider the following Hadith:

عنْ أَبِي هُرَيْرَةَ – رضي الله عنه – قَالَ قَالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللهَ طَيِّبٌ لَا يَقْبَلُ إِلَّا طَيِّبًا

Abu Huraira (Radhiyallahu Anhu) narrates that Rasulullah (ﷺ) said: O’ people, verily Allah is pure and accepts only that which is pure.[3]

And Allah Ta’āla Knows Best

Abdullah ibn Mohammed Aijaz

Student Darul Iftaa
Baltimore, USA 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1] A. Ahsanul Fataawa: V.7/PG. 16-17

B. الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 385)

وإلا تصدقوا بها لأن سبيل الكسب الخبيث التصدق إذا تعذر الرد على صاحبه

C. رد المحتار (16/ 452)

( عليه ديون ومظالم جهل أربابها وأيس ) من عليه ذلك ( من معرفتهم فعليه التصدق بقدرها من ماله وإن استغرقت جميع ماله ) هذا مذهب أصحابنا لا تعلم بينهم خلافا

D. الفتاوى الهندية (43/ 410)

فَكَانَ الْأَخْذُ مَعْصِيَةً وَالسَّبِيلُ فِي الْمَعَاصِي رَدُّهَا وَذَلِكَ هَاهُنَا بِرَدِّ الْمَأْخُوذِ إنْ تَمَكَّنَ مِنْ رَدِّهِ بِأَنْ عَرَفَ صَاحِبَهُ وَبِالتَّصَدُّقِ بِهِ إنْ لَمْ يَعْرِفْهُ لِيَصِلَ إلَيْهِ نَفْعُ مَالِهِ إنْ كَانَ لَا يَصِلُ إلَيْهِ عَيْنُ مَالِهِ

E. الهداية في شرح بداية المبتدي (3/ 94)

وهذا الخبث يعمل فيما يتعين فيكون سبيله التصدق في رواية، ويرده عليه في رواية لأن الخبث لحقه، وهذا أصح

[2] A. رد المحتار، كتاب الصلاة، مطلب في بيان السنة والمستحب، ج١، ص٦٥٨، سعيد

قوله ( لو بماله الحلال ) قال تاج الشريعة أما لو أنفق في ذلك مالا خبيثا ومالا سببه الخبيث والطيب فيكره لأن الله تعالى لا يقبل إلا الطيب فيكره تلويث بيته بما لا يقبله ا هـ شرنبلالية

B. Resolutions of the Indian Fiqh Academy (IFA)

http://www.ifa-india.org/english.php?do=home&pageid=Seminar_English2

[3]صحيح مسلم (2/ 703)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: