Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I did not do rami (stoning of the Shaytaan) during Hajj. What should I do?

I did not do rami (stoning of the Shaytaan) during Hajj. What should I do?

my mother will perform Hajj this year inshallah for the 7th time. The first time she performed it was 1993. She said that she was told not to go to stone the devil pillars by her group and that someone else would do it on her behalf. I guess the reason for this was they (the leaders of the group) said it was too busy and dangerous for the women to go there. I think in those days it was more difficult and now the devils have been expanded with different levels etc. i asked her if they definately threw the stones on her behalf and she said that she cant be 100% sure but thst they should have as they promised.

This year is her 7th Hajj and i will go with her as a mahram (this is my first Hajj), and i will make sure that she will pelt the devils at the right times. We want to know in case the other people didnt do this for her on her previous 6 Hajj pilgrimages, that what expiation or damm can she perform, someone suggested that a sacrifice for each Hajj but we dont really know. We are Hanafi and would like an answer to this ASAP. JazakAllah khair

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Performing rami (stoning of the Shaytaan) on behalf of someone else is only permissible in case of necessity[1]. You stated “the reason for this was they (the leaders of the group) said it was too busy and dangerous for the women to go there.”

We acknowledge that it would be dangerous for women to perform rami by themselves especially before the new construction of the jamraat. In any case, it is permissible for women especially elderly women to make rami at night even in the old procedure[2]. Therefore, it would be incorrect for someone else to perform rami on your mothers behalf[3]. Hence she will have to sacrifice an animal (dam) for each hajj in which rami was left out[4].

And Allah Ta’āla Knows Best

Hafizurrahman Fatehmahomed  

Student Darul Iftaa
Netherland

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 137)

 وَإِنْ طَرَحَهَا طَرْحًا أَجْزَأَهُ لِوُجُودِ الرَّمْيِ إلَّا أَنَّهُ رَمْيٌ خَفِيفٌ فَيُجْزِئُهُ، وَسَوَاءٌ رَمَى بِنَفْسِهِ أَوْ بِغَيْرِهِ عِنْدَ عَجْزِهِ عَنْ الرَّمْيِ بِنَفْسِهِ كَالْمَرِيضِ الَّذِي لَا يَسْتَطِيعُ الرَّمْيَ فَوَضَعَ الْحَصَى فِي كَفِّهِ فَرَمَى بِهَا أَوْ رَمَى عَنْهُ غَيْرُهُ؛ لِأَنَّ أَفْعَالَ الْحَجِّ تَجْرِي فِيهَا النِّيَابَةُ كَالطَّوَافِ وَالْوُقُوفِ بِعَرَفَةَ وَمُزْدَلِفَةَ

(الفتاوي التاتارخانية، ج2، ص523) [2]

و لو رماها بعد الزوال أو رماها بالليل قبل طلوع الفجر من اليوم الثانني فلا شئ عليه

(البحر العميق في مناسك المعتمر و الحاج الي البيت العتيق،ج3،ص1667)

و اليل وقت مكروه بغير عذر. أما بعذر فلا يكره

غنية المناسك في بغية المناسك، ص188)

(تنبيه) قد تبين مما قدمنا أنهم جعلوا خوف الزحام عذر للمرأة و لمن به علة، أو ضعف في تقديم الرمي قبل طلوع الشمس، أو تأخيره إلي الليل،

فتاوي محمودي، ج15، ص550))

 (اپ کے مسائل اور ان كا حل، ج5،ص366))

[3] غنية المناسك في بغية المناسك، ص188)

(تنبيه) قد تبين مما قدمنا أنهم جعلوا خوف الزحام عذر للمرأة و لمن به علة، أو ضعف في تقديم الرمي قبل طلوع الشمس، أو تأخيره إلي الليل، لا في جواز النيابة عنهم، لعدم الضرورة، فلو لم يرموا بانفسهم لخوف الزحام، تلزمهم الفدية، و الله سبحانه و تعالي أعلم.

[4] العناية شرح الهداية (3/ 60)

 إذَا تَرَكَ رَمْيَ الْجِمَارِ فِي الْأَيَّامِ كُلِّهَا وَهِيَ أَرْبَعَةُ أَيَّامٍ: نَحْرٌ خَاصٌّ وَتَشْرِيقٌ خَاصٌّ وَيَوْمَانِ بَيْنَهُمَا نَحْرٌ وَتَشْرِيقٌ يَكْفِيهِ دَمٌ وَاحِدٌ

وَوَجْهُ ذَلِكَ أَنَّ أَيَّامَ الرَّمْيِ كُلَّهَا زَمَانٌ وَاحِدٌ لِلرَّمْيِ فَلَمْ يَتَحَقَّقْ هُنَاكَ اخْتِلَافُ الْمَجْلِسِ

البناية شرح الهداية (4/ 364)

(ومن ترك رمي الجمار في الأيام كلها) ش: وهي الأيام الأربعة آخرها آخر أيام التشريق م: (فعليه دم لتحقق ترك الواجب، ويكفيه دم واحد) ش: يعني في ترك السبعين حصاة كلها م: (لأن الجنس متحد) ش: أي جنس المتروك واحد،

اللباب في شرح الكتاب (1/ 210)

(ومن ترك رمي الجمار في الأيام كلها فعليه دم) واحد، لأن الجنس متحد والترك إنما يتحقق بغروب الشمس من آخر أيام الرمي، وهو اليوم الرابع،

الاختيار لتعليل المختار (1/ 163)

 (وَلَوْ تَرَكَ رَمْيَ الْجِمَارِ كُلِّهَا أَوْ يَوْمٍ وَاحِدٍ، أَوْ جَمْرَةِ الْعَقَبَةِ يَوْمَ النَّحْرِ فَعَلَيْهِ شَاةٌ) مَعْنَاهُ أَنَّهُ تَرَكَهَا حَتَّى غَرَبَتِ الشَّمْسُ مِنْ آخِرِ أَيَّامِ التَّشْرِيقِ؛ لِأَنَّهُ تَرَكَ وَاجِبًا مِنْ جِنْسٍ وَاحِدٍ،

الفتاوى الهندية (1/ 247)

وَلَوْ تَرَكَ الْجِمَارَ كُلَّهَا أَوْ رَمَى وَاحِدَةً أَوْ جَمْرَةَ الْعَقَبَةِ يَوْمَ النَّحْرِ فَعَلَيْهِ شَاةٌ

فتاوي محمودي، ج15، ص500))

(اپ کے مسائل اور ان كا حل، ج5،ص354))

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: