IslamQA.org Logo

Ruling for Salat-ul-Jumu’ah when Salat-ul-Id had been performed earlier in the day.

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

here in my town philippines we have alem  who graduated in madinah so what he does after eid salaah he told the people  that no more jumaah salaah cause he joined eid salaah and jumaah salaah so when i came back at my town people start asking me about the masaail i dnt know what to say what can you say about this guy who graduatedin madinah making people astray 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

According to the Hanafi, Shafi’i, and Maliki Schools of thought (Madh’hab), if ‘Eid falls on a Friday the ‘Eid Salah as well as the Jumu’ah Salah will have to be performed.

 The ‘Eid Salah will not suffice on behalf of the Jumu’ah Salah.[1]

According to the Hambali School of thought, if ‘Eid falls on a Friday and one performed ‘Eid Salah he will be excused from presenting himself from Jumu’ah Salah if he wishes not to perform Jumu’ah Salah. If he is present for the Jumu’ah Salah, he will have to perform the Jumu’ah Salah.

Furthermore, in such a situation, an adherent of the Hambali School of thought will have to perform at least Zuhr Salah. He is not exempt from that.[2]

Taqleed (to adhere to one particular school of thought) is compulsory. If the Muslims of Philippines are adherents of the Shafi’i school of thought, Jumu’ah Salah will be compulsory on them on the day of ‘Eid. It will be treated like an ordinary Friday. Every adherent of any school of thought should abide by the teachings of his school of thought whilst respecting and tolerating other schools of thought. No adherent of a particular school of thought should impose his school of thought on adherents of other schools of thought.

And Allah Ta’āla Knows Best

Abdullah ibn Mohammed Aijaz

Student Darul Iftaa
Baltimore, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1] A. آپ کے مسائل اور ان کا حل  

[V.2/P. 488-489]

  

B. خير الفتاوی

[v.3/p.40-41]

C. الجامع الصغير [ جزء 1 – صفحة 113 ]

{ باب في العيدين والصلاة بعرفات والتكبير في أيام التشريق }

محمد عن يعقوب عن أبي حنيفة ( رضي الله عنهم ) عيدان اجتمعا في يوم واحد فالأول سنة والآخر فريضة ولا يترك واحد منهما

 

 D.   العناية شرح الهداية (2/ 418)

( بَابُ الْعِيدَيْنِ ) قَالَ ( وَتَجِبُ صَلَاةُ الْعِيدِ عَلَى كُلِّ مَنْ تَجِبُ عَلَيْهِ صَلَاةُ الْجُمُعَةِ ) وَفِي الْجَامِعِ الصَّغِيرِ : عِيدَانِ اجْتَمَعَا فِي يَوْمٍ وَاحِدٍ ، فَالْأَوَّلُ سُنَّةٌ ، وَالثَّانِي فَرِيضَةٌ ، وَلَا يُتْرَكُ وَاحِدٌ مِنْهُمَا .

قَالَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : وَهَذَا تَنْصِيصٌ عَلَى السُّنَّةِ ، وَالْأَوَّلُ عَلَى الْوُجُوبِ وَهُوَ رِوَايَةٌ عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ 

 

 E. حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 528) 

وهي الأصح رواية” عن الإمام وعليه الجمهور كافي وهو المختار خلاصه ونص عليه محمد في الأصل

F. نهاية النقاية على شرح الوقاية (2/ 270)

 هذه العبارةِ أنَّ صلاةَ العيدِ واجبة، وهو روايةٌ عن أبي حنيفة – رضي الله عنه -، وهو الأصحّ، وقد قيل(5): إنِّها سُنَّة عند علمائِنا، فإن محمَّداً، قال(6): عيدان اجتمعا في يومِ واحد، فالأَوَّلُ سُنَّة، والثَّاني فريضة، فأجيبَ بأن محمَّداً إنِّما سمَّاها سُنَّة؛ لأنَّ وجوبَها ثَبَتَ بالسُنَّة(7).

__________

(1) أما مسألة اجتماع العيد والجمعة في يوم واحد فحقَّق الكوثري عدم سقوط صلاة الجمعة بصلاة العيد إلا في قول شاذ لأحمد. ينظر: ((مقالات الكوثري))(ص249-257)، و((تذكرة العلماء في عدم سقوط صلاة الجمعة بصلاة العيد)).

 

[2] A. المغني لابن قدامة (2/ 265)

[فَصْلٌ اتَّفَقَ عِيدٌ فِي يَوْمِ جُمُعَةٍ]

فَصْلٌ: وَإِنْ اتَّفَقَ عِيدٌ فِي يَوْمِ جُمُعَةٍ، سَقَطَ حُضُورُ الْجُمُعَةِ عَمَّنْ صَلَّى الْعِيدَ، إلَّا الْإِمَامَ، فَإِنَّهَا لَا تَسْقُطُ عَنْهُ إلَّا أَنْ لَا يَجْتَمِعَ لَهُ مَنْ يُصَلِّي بِهِ الْجُمُعَةَ.

 B. شرح منتهى الإرادات = دقائق أولي النهى لشرح المنتهى (1/ 319)

(وَإِذَا وَقَعَ عِيدٌ فِي يَوْمِهَا) أَيْ الْجُمُعَةِ (سَقَطَتْ) أَيْ الْجُمُعَةُ (عَمَّنْ حَضَرَهُ) أَيْ الْعِيدَ (مَعَ الْإِمَامِ) فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ لِأَنَّهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «صَلَّى الْعِيدَ وَقَالَ: مَنْ شَاءَ أَنْ يَجْمَعَ فَلْيَجْمَعْ» رَوَاهُ أَحْمَدُ مِنْ حَدِيثِ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ (سُقُوطَ حُضُورٍ لَا) سُقُوطَ (وُجُوبٍ كَمَرِيضٍ لَا كَمُسَافِرٍ) فَمَنْ حَضَرَهَا مِنْهُمْ وَجَبَتْ عَلَيْهِ وَانْعَقَدَتْ بِهِ، وَصَحَّ أَنْ يُؤَمَّ فِيهَا.

C. المغني لابن قدامة (2/ 266)

أَمَّا إذَا قَدَّمَ الْعِيدَ فَإِنَّهُ يَحْتَاجُ إلَى أَنْ يُصَلِّيَ الظُّهْرَ فِي وَقْتِهَا إذَا لَمْ يُصَلِّ الْجُمُعَةَ                                                                                                                                                                                                                                         

D. الشرح الكبير على المغنى لابن قدامة  (3/ 62) دار الحديث, القاهرة

واذا وقع العيد يوم الجمعة فاجتزئ بالعيد عن الجمعة وصلوا ظهرا جاز 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Find more answers indexed from: Askimam.org
Search
Related QA

Pin It on Pinterest