Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Fondling with one’s pregnant spouse

Fondling with one’s pregnant spouse

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamualaikum Respected Mufti Sahab, I am a hardcore believer that Islam has practically made life easier and smoother in all walks of life. I also know that there is no shyness in Islam in knowing and clearing one’s doubt when matters reaches between halal and haram. Hence, I have few questions to ask you regarding foreplay with wife. Kindly give me shariah’s ruling on such questions.

Questions:

I would like to know that if while the act of foreplay if a man kisses one’s wife breast on wife’s demand while wife is in pregnancy state or if the baby is already delivered and if in between the act of foreplay (kissing wife’s breast) while doing so some milk from wife’s breast by mistake goes just on the tongue of husband and not inside the stomach. I would like to know shariah’s ruling on this issue.

Kindly give us shariah’s ruling regarding below mentioned queries also.

a) Whether such foreplay act is halal or haram while wife is in pregnancy state or after delivery of new born baby?

b) If while doing such foreplay act (kissing wife’s breast) on wife’s demand if any drop of breast milk enters only inside mouth and not inside stomach. What is sharia ruling on this please clear this doubt? Your islamic shariah rule based answers will be appreciated. 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible for the husband to kiss and caress the breast of his pregnant or breast feeding wife. However, he should ensure that the droplets of milk do not enter the mouth. [1]

It is not permissible for the husband to drink his wife’s milk. If the milk enters the mouth, he should immediately spit it out and make taubah and istighfaar. It is prohibited to swallow the milk.

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammad I.V Patel

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

______


[1] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 225) 

مص رجل ثدي زوجته لم تحرم

(قوله مص رجل) قيد به احترازا عما إذا كان الزوج صغيرا في مدة الرضاع فإنها تحرم عليه

 

 (3/ 211)

(ويثبت التحريم) في المدة فقط ولو (بعد الفطام والاستغناء بالطعام على) ظاهر (المذهب) وعليه الفتوى فتح وغيره. قال في المصنف كالبحر: فما في الزيلعي خلاف المعتمد لأن الفتوى متى اختلفت رجح ظاهر الرواية (ولم يبح الإرضاع بعد موته) لأنه جزء آدمي والانتفاع به لغير ضرورة حرام على الصحيح شرح الوهبانية

(قوله ولم يبح الإرضاع بعد مدته) اقتصر عليه الزيلعي، وهو الصحيح كما في شرح المنظومة بحر، لكن في القهستاني عن المحيط: لو استغنى في حولين حل الإرضاع بعدهما إلى نصف ولا تأثم عند العامة خلافا لخلف بن أيوب اهـ ونقل أيضا قبله عن إجارة القاعدي أنه واجب إلى الاستغناء، ومستحب إلى حولين، وجائز إلى حولين ونصف اهـ

قلت: قد يوفق بحمل المدة في كلام المصنف على حولين ونصف بقرينة أن الزيلعي ذكره بعدها، وحينئذ فلا يخالف قول العامة تأمل (قوله وفي البحر) عبارته: وعلى هذا أي الفرع المذكور لا يجوز الانتفاع به للتداوي. قال في الفتح: وأهل الطب يثبتون للبن البنت أي الذي نزل بسبب بنت مرضعة نفعا لوجع العين. واختلف المشايخ فيه، قيل لا يجوز، وقيل يجوز إذا علم أنه يزول به الرمد


درر الحكام شرح غرر الأحكام (1/ 356)

قَوْلُهُ: وَلَا يُبَاحُ الْإِرْضَاعُ بَعْدَهُ) هُوَ الصَّحِيحُ كَمَا فِي الْبَحْرِ

وَقَالَ فِي شَرْحِ الْمَنْظُومَةِ الْإِرْضَاعُ بَعْدَ مُدَّتِهِ حَرَامٌ؛ لِأَنَّهُ جُزْءُ الْآدَمِيِّ وَالِانْتِفَاعُ بِهِ بِغَيْرِ ضَرُورَةٍ حَرَامٌ عَلَى الصَّحِيحِ نَعَمْ أَجَازَ الْبَعْضُ التَّدَاوِيَ بِهِ إذَا عَلِمَ أَنَّهُ يَزُولُ بِهِ الرَّمَدُ، كَذَا ذَكَرَهُ التُّمُرْتَاشِيُّ وَالْبَعْضُ لَمْ يُجَوِّزُوا شُرْبَهُ لِلتَّدَاوِي اهـ. وَقَدَّمْنَا 

مَا يَجُوزُ الِانْتِفَاعُ بِالْمُحَرَّمِ؛ لِأَنَّهُ عِنْدَ الضَّرُورَةِ لَمْ يَبْقَ حَرَامًا

 

 صفحہ4765جلد نجم الفتاویٰ

بوقت ملاعبت و صحبت شوہر کے لئے بیوی کا پستان منہ میں لینا درست ہے– اگھر  کبھی اسی طرح کرنے سے دودھ منہ میں آجائے تو اسے تھوک دینا چاہے-

دودھ کا نگل لینا نا جائز و حرام ہے تاہم اس سے نکاح باطل نہ ہو گا

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: