Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Sunnah method of performing Janaazah Salaah

Sunnah method of performing Janaazah Salaah

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: What is the Sunnah method of performing Janaazah Salaah on the deceased?

Bismillaah

A: One will make the intention that one is performing  Janaazah Salaah upon the deceased. Thereafter, one will raise the hands up to the ears and recite the Takbeer. The hands will thereafter be tied below the navel as done in a normal Salaah. The Thanaa will then be recited. The Takbeer will be said for the second time without raising the hands. The Durood will then be recited. It is preferable to recite the same Durood that is recited in Salaah, i.e Durood-e-Ebrahim. The Takbeer will be said for the third time without raising the hands. Thereafter, the Dua for the deceased will be recited. If the deceased is an adult, the following Dua will be recited:

أللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِحَيِّنَا وَمَيِّتِنَا وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَا وَصَغِيْرِنَا وَكَبِيْرِنَا وَذَكَرِنَا وَاُنْثَانَا اَللّٰهُمَّ مَنْ اَحْيَيْتَهُ مِنَّا فَاَحْيِهِ عَلَى الْاِسْلاَمِ وَمَنْ تَوَفَّيْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى الْاِيْمَانِ

O Allah! Forgive our living and dead, present and absent, young and old, men and women. O Allah! Whoever amongst us is kept alive by You, keep him alive on Islam and whoever You give death, grant him death on Imaan.

If the deceased is an immature boy, the following Dua should be recited:

اَللّٰهُمَّ اجْعَلْهُ لَنَا فَرَطًا وَّاجْعَلْهُ لَنَا اَجْرًا وَّذُخْرًا وَّاجْعَلْهُ لَنَا شَافِعًا وَّمُشَفَّعًا

O Allah! Make him a means of preparing our Aakhirah (make him a means of us receiving benefit in the Hereafter through interceding for us), and make him a means of reward and a treasure for us, and make him an intercessor for us and accept his intercession.

If the deceased is an immature girl, the same Dua should be recited with the following changes:

اَللّٰهُمَّ اجْعَلْهَا لَنَا فَرَطًا وَّاجْعَلْهَا لَنَا اَجْرًا وَّذُخْرًا وَّاجْعَلْهَا لَنَا شَافِعَةً وَّمُشَفَّعَةً

Once this Dua has been recited, the Takbeer will be said for the fourth time without raising the hands. After this Takbeer, the salaam should be made to the right and then to the left, just as it is made for any other Salaah.

NOTE:

1. There is neither At-Tahiyyaat nor recitation of the Qur’an in this Salaah.

2. If a person does not know the Sunnah Dua that is recited in the Janaazah Salaah, it is sufficient for him to recite the following Dua:

أللّٰهُمَّ اغْفِر لِلمُؤْمِنِينَ وَ المؤمِنَات

3. If one is a new Muslim and does not know any Dua and only suffices on the four Takbeers, his Salaah will be valid. The reason is that the Thanaa, Durood and Dua in Janaazah Salaah is not Fardh but is rather Sunnah.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

وفي صلاة الجنازة ينوي الصلاة لله تعالى والدعاء للميت (الفتاوى الهندية 1/66)

وصلاة الجنازة أربع تكبيرات ولو ترك واحدة منها لم تجز صلاته هكذا في الكافي فيكبر للافتتاح ويقول سبحانك اللهم إلخ ثم يكبر أخرى ويصلي على النبي صلى الله عليه وسلم ثم يكبر أخرى ويدعو للميت وجميع المسلمين وليس فيها دعاء مؤقت وعن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه كان يقول اللهم اغفر لحينا وميتنا وشاهدنا وغائبنا وصغيرنا وكبيرنا وذكرنا وأنثانا اللهم من أحييته منا فأحيه على الإسلام ومن توفيته منا فتوفه على الإيمان فإن كان الميت صغيرا عن أبي حنيفة رحمه الله تعالى أنه يقول اللهم اجعله لنا فرطا اللهم اجعله لنا ذخرا وأجرا اللهم اجعله لنا شافعا ومشفعا هذا إذا كان يحسن ذلك فإن كان لا يحسن يأتي بأي دعاء شاء ثم يكبر الرابعة ثم يسلم تسليمتين وليس بعد التكبيرة الرابعة قبل السلام دعاء هكذا في شرح الجامع الصغير لقاضي خان وهو ظاهر المذهب هكذا في الكافي (الفتاوى الهندية 1/164)

( ولا قراءة ولا تشهد فيها ) وعين الشافعي الفاتحة في الأولى وعندنا تجوز بنية الدعاء وتكره بنية القراءة لعدم ثبوتها فيها عن عليه الصلاة والسلام
قال الشامي : قوله ( وعين الشافعي الفاتحة ) وبه قال أحمد لأن ابن عباس صلى على جنازة فجهر بالفاتحة وقال عمدا فعلت ليعلم أنها سنة ومذهبنا قول عمر وابنه وعلي وأبي هريرة وبه قال مالك كما في شرح المنية (رد المحتار 2/213)

ولا يقرأ فيها القرآن ولو قرأ الفاتحة بنية الدعاء فلا بأس به وإن قرأها بنية القراءة لا يجوز لأنها محل الدعاء دون القراءة كذا في محيط السرخسي (الفتاوى الهندية 1/164)

ومن لا يحسن الدعاء يقول اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات كذا في المجتبي (البحر الرائق 2/197)

( و يدعو بعد الثالثة ) بأمور الآخرة والمأثور أولى
قال الشامي : قوله ( ويدعو الخ ) أي لنفسه وللميت وللمسلمين لكي يغفر له فيستجاب دعاؤه في حق غيره ولأن من سنة الدعاء أن يبدأ بنفسه قال تعالى رب اغفر لي ولوالدي ولمن دخل بيتي مؤمنا جوهرة ثم أفاد أن من لم يحسن الدعاء بالمأثور يقول اللهم اغفر لنا ولوالدينا وله وللمؤمنين والمؤمنات (رد المختار 2/212)

ثم يدعو للميت وللمؤمنين والمؤمنات لأنه المقصد منها وهو لا يقتضي ركنية الدعاء كما توهمه في فتح القدير لأن نفس التكبيرات رحمة للميت وإن لم يدع له (البحر الرائق 2/197)

وركنها التكبيرات والقيام لأن كل تكبيرة منها قائمة مقام ركعة (البحر الرائق 2/183)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: