Home » Shafi'i Fiqh » Qibla.com » Is it permissible to vomit for medical reasons while fasting?

Is it permissible to vomit for medical reasons while fasting?

Answered as per Shafi'i Fiqh by Qibla.com

Answered by Shaykh Amjad Rasheed
Translated by Shaykh Hamza Karamali, SunniPath Academy Teacher

Sometimes, during the first couple of days of Ramadan, by body wants to expel something from my stomach (I think it’s bile). If I don’t take this substance out by vomiting, I feel light-headed and I don’t feel the way I normally do; if I do take it out by vomiting it out, I feel much better. Is my fast invalidated if I deliberately vomit out this substance, in view of the fact that I need to vomit it out for medical reasons?

Answer:
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

1. The fast is invalidated by deliberate vomiting, even when one needs to vomit for medical reasons

The fast is invalidated by deliberately inducing vomit, regardless of whether the deliberate vomiting was needed or not, as per the outward purport of the Shafi`i scholars’ words, and as explicitly stated by Shaykh Ibn Hajar in his Fatawa towards the beginning of the chapter of fasting …

2. It would be permissible to invalidate one’s fast through deliberate vomiting if not doing so would constitute unbearable hardship

The above applies to the question of whether or not the fast is invalidated. As for the permissibility of invalidating the fast through deliberate vomiting for the reason mentioned in the question, the answer is that if, by not inducing vomit, one falls into hardship that is normally unbearable [1], and the only way to remove this unbearable hardship is through deliberate vomiting, then this need would permit one to deliberately vomit, but this would invalidate the fast (as explained above) and it would be necessary to make it up later on if the fast was a valid fast. (cf. Tuhfa, 3.403)

[1] Examples of hardships that are normally unbearable are: (1) loss of life or limb, (2) severe illness, (3) delay in recovery from a severe illness, or (4) prolonged delay from a severe illness. (Translator’s Note)

السؤال: أحياناً في أوائل أيام رمضان يريد جسمي أن يخرج شيئاً من المعدة، وإن لم أخرجه بالاستقاءة أشعر بالخفة في الدماغ وتتغير طبيعتي، وإن أخرجته بالاستقاءة يتحسن حالي، هل يبطل صومي بالاستقاءة في هذه الحالة حيثُ أحتاج إليها لأغراض طبية؟

الجواب: يبطل الصومُ بالاستقاءة مطلقاً سواء احتيجَ إليها أم لا كما هو ظاهر كلامهم، وصرَّح به الشيخُ ابنُ حجر في “فتاويه” أوائل كتاب الصوم، في مسألة الذبابة لو وصلت جوفَ الصائم فأراد إخراجَها فقال:” الذي دلَّ عليه عمومُ كلامِهم في القيء أنه يفطر بتعمد إخراجها بعد وصولها للجوف وإن احتاج إليه “. اهـ وهذا ما اعتمده الشيخُ ابن حجر مخالفاً بذلك فتوى له سابقة بعدم الفطر في مسألة الذبابة.

هذا بخصوص بطلان الصوم، أما بخصوص جواز الاستقاءة للسبب الذي ذكره السائل؛ فإن كان ما يصيبه فيه مشقةٌ لا تُحْتَمَلُ عادةً ولا يمكنه دفعُها إلا بالاستقاءة؛ جازت الاستقاءةُ للحاجة، لكنه يفطر بها كما عُلِمَ فيقضي ما أفطره إن كان صوماً واجباً. قال في “التحفة” مع “المنهاج” (3/403):” (وكونه بقصدٍ فلو وصل جوفَه ذبابٌ أو بعوضةٌ) لم يُفْطِرْ، لكن كثيراً ما يَسْعَى الإنسانُ في إخراج ذبابة وصلت لحدِّ الباطن وهو خطأ؛ لأنه حينئذٍ قيءٌ مفطِّرٌ، نعم إن خشي منها ضرراً يبيحُ التيممَ لم يَبْعُد جوازُ إخراجها ووجوب القضاء “. اهـ

This answer was indexed from Qibla.com, which used to have a repository of Islamic Q&A answered by various scholars. The website is no longer in existence. It has now been transformed into a learning portal with paid Islamic course offering under the brand of Kiflayn.

Read answers with similar topics: