Home » Hanafi Fiqh » ShariahBoard.org » Taking Pictures for Marriage Proposal

Taking Pictures for Marriage Proposal

Answered as per Hanafi Fiqh by ShariahBoard.org

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuhu

Does the Islamic Shari‘ah give permission for taking picture of a boy or girl for the purposes of sending a marriage proposal? Are there any fatawah which talk about the permissibility of taking pictures in these circumstances? What are the permissible methods of sending a proposal for marriage according to the Islamic Shari‘ah?

Walaikumassalam Warahmatullahi Wabarakatuhu

الجواب وباللہ التوفیق

It is permissible for the person sending the proposal to see (a brief look) the potential bride using one of the possible permissible means. However, taking photographs for this reason, whether printed or digital is considered impermissible. There is severe rebuke mentioned in the ahadith of Rasulullah Sallallaho Alyhi Wasallam regarding this, therefore, it has been mentioned in a hadith of Rasulullah Sallallaho Alyhi Wasallam that:

أشد الناس عذابًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ المصورون (مشکاة: ۲/۳۸۵)

Translation: The worse azab will be on the person who created) pictures.

The only exception for this is for the exigent circumstances. Looking at a picture of the potential bride or groom does not qualify as exigent circumstance. In addition, pictures usually fail to represent the reality and instead exhibits and exaggerates nonexistent aspects. Furthermore, this picture does not remain only for the potential groom, rather others who are na-mehram for that girl can (and do) see it and obviously any person with decensy cannot tolerate that. Therefore, it is incorrect to take pictures for the purposes of proposals. Consequently it is unsuitable to adopt methods which have been forbidden by the Islamic Shari‘ah. One should adopt such methods which have been permitted by the Islamic Shari‘ah, such as sending such females from his home who he trusts and find out the details, or with the girl’s parents’ permission, adopt a method to see the girl which does not have any kind of Shar‘ai forbiddance. If due to the distance because of the different geographical locations, or no possibility of an inperson meeting, there seems to be gunjaish (i.e. provision of permissibility) in using a live viewing mechanism on the internet to briefly see her, given no pictures are taken in the process.

عن المغیرۃ بن شعبۃ رضي اللّٰہ عنہ أنہ خطب امرأۃ فقال النبي صلی اللّٰہ علیہ وسلم: أنظر إلیہا فإنہا أحری أن یؤدم بینکما۔

(سنن الترمذي ۲؍۲۰۱)نہی رسول اللّٰہ صلی اللّٰہ علیہ وسلم عن الصورۃ في البیت ونہی أن یصنع ذلک۔ (سنن الترمذي ۲؍۳۰۱ المکتبۃ الأشرفیۃ دیوبند)

عن ابن عباس رضي اللّٰہ عنہما قال: قال رسول اللّٰہ صلی اللّٰہ علیہ وسلم من صور عذبہ اللّٰہ حتی ینفخ فیہا یعني الروح، ولیس بنافخ فیہا، ومن استمع إلی حدیث قوم یفرون منہ صُب في أذنہ الاٰنک یوم القیامۃ۔ (سنن الترمذي ۱؍۳۰۵)

عن عمار بن یاسر رضي اللّٰہ عنہ عن رسول اللّٰہ صلی اللّٰہ علیہ وسلم قال: ثلاثۃ لایدخلون الجنۃ أبداً: الدیّوث من الرجال والرجلۃ من النساء ومد من الخمر، فقالوا: یا رسول اللّٰہ! أما مدمن الخمر فقد عرفناہ، فما الدیوث من الرجال؟ قال: الذي لایبالي من دخل علی أہلہ، قلنا: فالرجلۃ من النساء، قال: التي تشبہ بالرجال۔

(بیہقي ۷؍۴۱۲، رقم: ۱۰۸۰۰)

لا خیر فیمن لا غیرۃ لہ فمن کان ہٰکذا فہو الدیوث۔

(نضرۃ النعیم ۱۰؍۴۰۵۰۰) ۔

وفي الرد المحتار: ویظہر من کلامہم أنہ إذا لم یمکنہ النظر یجوز إرسال نحو امرأة تصف لہ حالہا بطریق الأولی ولو غیر الوجہ والکفین: ۹/۵۳۳۔

لما فی الھندیۃ(۳۳۰/۵):ولو أراد أن يتزوج امرأة فلا بأس بأن ينظر إليها وإن خاف أن يشتهيها كذا في التبيين۔

وفی الدر المختار(۳۷۰/۶): ( وكذا مريد نكاحها ) ولو عن شهوة بنية السنة لا قضاء الشهوة۔

فقط واللہ اعلم بالصواب

 

This answer was collected from Shariahboard.org. It was established under the supervision of the eminent faqih of our era, Hazrat Shah Mufti Mohammed Navalur Rahman damat barakatuhum.

Read answers with similar topics: