Home » Hanafi Fiqh » ShariahBoard.org » Performing Aqeeqah Later than Seventh Day of Birth

Performing Aqeeqah Later than Seventh Day of Birth

Answered as per Hanafi Fiqh by ShariahBoard.org

Assalamualaikum Warahmatullah 

1-When should we perform the aqeeqa for a boy or girl if we missed the 7th day of their birth? Is shaving their hair with a razor or with a machine both ok? Should we donate silver equal to the weight of the child’s hair?

2-Can we pray nafl salah while sitting even if we do not have a genuine disability or issue which is hindering us from standing? For example if it is a young healthy man.

3-If a woman who wants to demand for Khula but the husband is not agreeing to it, what should be done in this matter?

JazakAllahu Khaira

Walaikumassalam Warahmatullahi Wabarakatuhu

الجواب وباللہ التوفیق

1- The method of performing a boy or a girl’s aqeeqah according to the Sunnah of Rasulullah Sallallaho Alyhi Wasallam is to do it on the sevent, fourtheenth or twentyfirst day. If it could not be performed on any of the above mentioned days, then it can be performed on any day after that even if the child has become baligh (i.e. adult). However, in that case, the benefit of performing aqeeqah according to the Sunnah of Rasulullah Sallallaho Alyhi Wasallam will not be received. Whenever one is performing the aqeeqah, it is preferable to still perform it on a day which is multiple of seven from the date of birth (e.g. twenty-eighth, thirty-fifth day etc.). Either a machine or razor can be used to remove the child’s hair. It is mustahab (desirable) to donate silver equal to the weight of the child’s hair. Rasulullah Sallallaho Alyhi Wasallam has given targheeb (motivation) for doing so.

2- It is permissible to perform nafl salah while sitting, without any issue or disability. However, according to the ahadith of Rasulullah Sallallaho Alyhi Wasallam, this person will get half the reward compared to a person who is performing it by standing.

3- In order for the Khula‘ to take effect, the husband’s acceptance is mandatory. Without his acceptance, the Khula‘ will not take effect. If the woman is helpless and is being oppressed and her rights are not being fulfilled then in that situation she can contact a Darul-Qadha in order to put forth your demand and then act according to their guidance.

عن سمرۃ بن جندب رضي اللّٰہ عنہ قال: قال رسول اللّٰہ صلی اللّٰہ علیہ وسلم: الغلام مرتہن بعقیقتہ، یذبح عنہ یوم السابع، ویسمي، ویحلق رأسہ۔ (سنن النسائي، کتاب العقیقۃ / باب متی یعقّ ۱؍۱۸۸)

عن بریدۃ رضي اللّٰہ عنہ أن النبي صلی اللّٰہ علیہ وسلم قال: العقیقۃ لسبع، أو أربع عشرۃ، أو إحدی وعشرین۔ (إعلاء السنن، کتاب الذبائح / باب أفضلیۃ ذبح الشاۃ في العقیقۃ ۱۷؍۱۱۸ إدارۃ القرآن کراچی)

قال أبوعیسیٰ: والعمل علی ہٰذہ عند أہل العلم یستحبون أن یذبح عن الغلام العقیقۃ یوم السابع؛ فإن لم یتہیَّأ یوم السابع فیوم الرابع عشر، فإن لم یتہیَّأ عق عنہ یوم إحدیٰ وعشرین۔ (سنن الترمذي، أبواب الأضاحي / باب ما جاء في العقیقۃ ۱؍۲۷۸، إعلاء السنن / باب أفضلیۃ ذبح الشاۃ في العقیقۃ ۱۷؍۱۱۵ إدارۃ القرآن کراچی، مشکاۃ المصابیح ص: ۳۶۲)

یستحب لمن ولد لہ ولد أن یسمیہ یوم أسبوعہ ویحلق رأسہ، ویتصدق عند الأئمۃ الثلاثۃ بزنۃ شعرہ فضۃ أو ذہبًا، ثم یعق عند الحلق عقیقۃ إباحۃ علی ما في الجامع المحبوبي، أو ل

تطوعًا علی ما في شرح الطحاوي۔ (شامي ۹؍۴۸۵ زکریا)

عن بریدۃ أن النبی ﷺ قال : ’’العقیقۃ لسبع أو أربع عشرۃ أو إحدی وعشرین ‘‘۔رواہ الطبرانی فی الصغیر والأوسط ۔ (۱۷/۱۳۱، باب افضلیۃ ذبح الشاۃ فی العقیقۃ)

: عن محمد [ابن سیرین] قال : ’’ لو أعلم أنہ لم یعقّ عني لعققتُ عن نفسي ‘‘ ۔ (’’ مصنف ابن أبي شیبۃ ‘‘:۱۲/۳۱۹ ، حدیث :۲۴۷۱۸ ، کتاب العقیقۃ ، ط : المجلس العلمي أفریقہ)

عن الحسن البصري : ’’ إذا لم یعق عنک فعقّ عن نفسک ، وإن کنت رجلا ‘‘ ۔ (إعلاء السنن:۱۷/۱۳۴، باب أفضلیۃ ذبح الشاۃ في العقیقۃ ، تحت حدیث :۵۵۱۴ ، بیروت)

عن علي بن أبي طالب رضي اللّٰہ عنہ قال: عق رسول اللّٰہ صلی اللّٰہ علیہ وسلم عن الحسن بشاۃ، وقال: یا فاطمۃ! أحلقي رأسہ وتصدقي بزنۃ شعرہ فضۃً، فوزناہ فکان وزنہ درہمًا أو بعض درہم۔ (مشکاۃ المصابیح / باب العقیقۃ ۲؍۳۶۲، سنن الترمذي / باب ما جاء في العقیقۃ ۱؍۲۷۸)

عن المسیب بن رافع الکاہلي قال: صلاۃ القاعد علی النصف من صلاۃ القائم إلا من عذر۔ (المصنف ابن أبي شیبۃ ۳؍۴۹۱ رقم: ۴۶۷۲)

ویجوزالتطوع قاعدًا بغیر عذر۔ (حلبي کبیر ص: ۲۷۰)

عن عمران قال : سألت النبي صلى الله عليه و سلم عن صلاة الرجل وهو قاعد فقال ( من صلى قائما فهو أفضل ومن صلى قاعدا فله نصف أجر القائم ومن صلى نائما فله نصف أجر القاعد(صحیح بخاری ابواب تقسیر الصلاۃ:۱۰۶۵)

والسلام

This answer was collected from Shariahboard.org. It was established under the supervision of the eminent faqih of our era, Hazrat Shah Mufti Mohammed Navalur Rahman damat barakatuhum.

Read answers with similar topics: