Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Partnership and Investment question

Partnership and Investment question

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: 

  1. Zaid invested R300 000 in Khalids very small-time business called quailty peanuts. Zaid started working with Khalid and Zaid made all out efforts to make the business a complete success. Zaid invented a new name and look for the product and called it super peanuts and did a lot of marketing which picked up the business to a very great extent and the profits went on a major increase. Zaid told Khalid that he wants R3000 every month as a salary together with receiving his share of profits (if there did happen to be anything over and above R3000). Is this permissible?
  2. The money which Zaid invested with Khalid was lent to Zaid by Ahmed. Now when Ahmed saw how much money Zaid was making, Ahmed made a plan. Ahmed told Zaid that I don’t trust you keeping all my money, I want it all back. So Zaid told Khalid he wants his money back and he is coming out of the business. A deal was arranged that Khalid will pay Ahmed out slowly, and Zaid left the business… Many months later Zaid found out from different reliable sources that Ahmed told Khalid, dont worry, it was just a plan. I am now taking zaids place in this business, keep the R300 000 and give me the profits every month, and for many months Khalid collected the profits. Now all these months money which Khalid collected, who does it belong to, Khalid or Zaid? What is the way forward now?
  3. Zaid made it clear from the start and everyone agreed that super peanuts is his brand name, he owns it. Now they are continuing to use his brand name and denying that its his brand name, is this permissible? What must he do? He wants to take the brand name away and open up his own factory with this brand name but they are refusing.

Bismillaah

A: 

  1. Currently if Zaid is not doing any additional work than Khalid, then he does not deserve a salary and if both are working then both can draw a salary in proportion to their work.
  2. Apparently it seems that Zaid had terminated the partnership. If this is the case then Khalid has the permission to run the business as he pleases. If he wishes to run it independently he may do so, and if he wishes to include an additional partner he may do so. 
  3. There is no such thing in the Shari`ah as owning, purchasing and selling of a brand name. 

قال العلامة معين الدين الهرومي المعروف بمنلا مسكين : ( وان استأجره لحمل طعام بينهما فلا اجر له ) أى اذا كان الطعام مشتركا بين رجلين فان استأجر احدهما صاحبه ليحمل نصيبه منه الى مكان كذا فحمل الطعام كله فلا اجر له لا المسمى ولا اجر المثل وقال الشافعي رحمه الله تعالى له المسمى (شرح الكنز لمنلا مسكين مع الحاشية فتح المعين)

وقال العلامة المفتي ابو السعود رحمه الله تعالى : ( قوله وقال الشافعي رحمه الله تعالى له المسمى ) وبه قال مالك وأحمد رحمهما الله تعالى عيني (فتح المعين)

وقال الحافظ العيني رحمه الله تعالى : وقال الشافعي رحمه الله تعالى له المسمى لأن المنفعة عين عنده وبيع العين شائعا جائز ) وبه قال أحمد رحمه الله تعالى (فصار كما اذا استاجر دارا مشتركة بينه وبين غيره ليضع فيها الطعام او عبدا مشتركا ليخيط له الثياب )حيث يجب الاجر (البناية)

قال الامام الحصكفي رحمه الله تعالى : ولو استأجره ليحمل له نصف هذا الطعام بنصفه الآخر لا أجر له أصلا لصيرورته شريكا

قال ابن عابدين رحمه الله تعالى : مطلب يخص القياس والأثر بالعرف العام دون الخاص  قوله ( كما زعمه مشايخ بلخ ) قال في التبيين ومشايخ بلخ والنسفي يجيزون حمل الطعام ببعض المحمول ونسج الثوب ببعض المنسوج لتعامل أهل بلادهم بذلك ومن لم يجوزه قاسه على قفيز الطحان والقياس يترك بالتعارف ولئن قلنا إنه ليس بطريق القياس بل النص يتناوله دلالة فالنص يخص بالتعارف ألا ترى أن الاستصناع ترك القياس فيه وخص من القواعد الشرعية بالتعامل ومشايخنا رحمهم الله لم يجوزوا هذا التخصيص لأن ذلك تعامل أهل بلدة واحدة وبه لا يخص الأثر بخلاف الاستصناع فإن التعامل به جرى في كل البلاد وبمثله يترك القيام ويخص الأثر (رد المحتار 6/ 57-58)

أحسن الفتاوى 7/ 321-328

( وتبطل الشركة ) أي شركة العقد ( بموت أحدهما ) علم الآخر أو لا لأنه عزل حكمي ( ولو حكما ) بأن قضى بلحاقه مرتدا ( و ) تبطل أيضا ( بإنكارها ) وبقوله لا أعمل معك فتح ( وبفسخ أحدهما ) ولو المال عروضا بخلاف المضاربة

قال الشامي في رد المحتار: قوله ( وبقوله لا أعمل معك ) هذا في المعنى فسخ فكان الأولى تأخيره عن قوله ويفسخ أحدهما وفي البحر عن البزازية اشتركا واشتريا أمتعة ثم قال أحدهما لا أعمل معك بالشركة وغاب فباع الحاضر الأمتعة فالحاصل للبائع وعليه قيمة المتاع لأن قوله لا أعمل معك فسخ للشركة معه وأحدهما يملك فسخها وإن كان المال عروضا بخلاف المضاربة هو المختار ا هـ  (رد المحتار 4/ 327)

عن ابن عمر رضي الله عنهما قال نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن بيع الولاء وعن هبته (صحيح البخاري رقم 6756)

الحقوق المجردة لا يجوز الاعتياض عنها كحق الشفعة (الأشباه والنظائر 2/153)

وفي الأشباه لا يجوز الاعتياض عن الحقوق المجردة كحق الشفعة وعلى هذا لا يجوز الاعتياض عن الوظائف بالأوقاف وفيها في آخر بحث تعارض العرف مع اللغة المذهب عدم اعتبار العرف الخاص لكن أفتى كثير باعتباره وعليه فيفتى بجواز النزول عن الوظائف بمال (الدر المختار 4/518)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: