IslamQA.org Logo

Inheritance Question: Please explain the how there will be division of property.

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: My father died 3 years ago, leaving behind a wife(our mother), 4 unmarried daughters, 1 married daughter, 2 brothers, 2 sisters, and his property including money in a bank account & a fixed deposit in the bank and a house.He has not prepared any will. His bank accounts were jointly owned with my mother and he has told my mother and one of my sisters that “the money is to be used equaly for the daughters’ marriages”.

1) Please explain the how there will be division of property.

2) Please explain after the demise of my father who will pay our day to day expenditure.

3) What about the household things (dining table, sofa set, fridge, utensils, crockery etc) which he bought for the purpose of the home.

4) What about those household things like the bed, pillow etc, which he bought for us and we sisters and my mother were using.

5) What should be done with the money he kept in the savings account (jointly with my mother) and fixed deposit without nominee(for which a nominee form was found unsigned with my youngest sister’s name) . However he told my mother and my sister that the money is for the marriage of his 4 unmarried daughters’ marriages?

A: 1) After deducting the burial expenses, debts and one third of the estate for bequests, the estate will be divided into seven hundred and twenty (720) shares and will be distributed as follows:

The wife will receive ninety (90) shares

Each daughter will receive ninety six (96) shares

Each brother will receive fifty (50) shares

Each sister will receive twenty five (25) shares

2) A persons expenses will be borne by oneself if one has wealth. In the case where one does not possess wealth, if one is unable to earn then it is the duty of the mahram relatives (e.g. brothers and sisters etc.) to provide in proportion to their shares of inheritance (of the one they are asked to provide maintenance for if he has to pass away).

3) If all these home items belonged to the deceased they will form part of the estate which will have to be distributed amongst the heirs (in proportion to their prescribed shares)

4) As above.

5) The wife should, to the best of her ability, try and work out how much money in the account belonged to her husband. Thereafter that money together with the fixed deposit should be included in the estate. The money he intended using for the marriage of his daughters will also form part of the estate since it was not gifted to them in his lifetime.

طلقها في المرض ومات بعد العدة فالمشكل من متاع البيت لوارث الزوج لصيرورتها أجنبية بخلافه في العدة جامع الفصولين

و قال في رد المحتار : قوله ( فالمشكل من متاع البيت ) هو ما يصلح للرجل والمرأة أما ما يصلح لأحدهما فالقول لكل فيما يصلح له (رد المحتار 3/397)

(وإن اختلف الزوجان ) ولو مملوكين أو مكاتبين أو صغيرين والصغير يجامع أو ذمية مع مسلم قام النكاح أو لا في بيت لهما أو لأحدهما خزانة الأكمل لأن العبرة لليد لا للملك ( في متاع ) هو هنا ما كان في ( البيت ) ولو ذهبا أو فضة فا ( لقول لكل واحد منهما فيما صلح له مع يمينه ) إلا إذا كان كل منهما يفعل أو يبيع ما يصلح للآخر فالقول له لتعارض الظاهرين درر وغيرها ( القول له في الصالح لهما ) لأنها وما في يدها في يده والقول لذي اليد بخلاف ما يختص بها لأن ظاهرها أظهر من ظاهره وهو يد الاستعمال ( ولو أقاما بينة يقضى ببينتها ) لأنها خارجة خانية والبيت للزوج إلا أن يكون لها بينة بحر وهذا لو حيين ( وإن مات أحدهما واختلف وارثه مع الحي في المشكل ) الصالح لهما ( فالقول ) فيه ( للحي ) ولو رقيقا وقال الشافعي ومالك الكل بينهما وقال ابن أبي ليلى الكل له وقال الحسن البصري الكل لها وهي المسبعة (الدر المختار 5/563-564)

( و ) تجب أيضا ( لكل ذي رحم محرم صغير أو أنثى ) مطلقا ( ولو ) كانت الأنثى ( بالغة ) صحيحة ( أو ) كان الذكر ( بالغا ) لكن ( عاجزا ) عن الكسب ( بنحو زمانة ) كعمى وعته وفلج زاد في الملتقى والمختار أو لا يحسن الكسب لحرفة أو لكونه من ذوي البيوتات أو طالب علم ( فقيرا ) حال من المجموع بحيث تحل له الصدقة ولو له منزل وخادم على الصواب بدائع ( بقدر الإرث ) لقوله تعالى { وعلى الوارث مثل ذلك } و لذا ( يجبر عليه )

قال الشامي: قوله ( بقدر الإرث ) أي تجب نفقة المحرم الفقير على من يرثونه إذا مات بقدر إرثهم منه قوله ( وعلى الوارث مثل ذلك ) أي مثل الرزق والكسوة التي وجبت على المولود له فأناط الله تعالى النفقة باسم الوارث فوجب التقدير بالإرث ط (رد المحتار 3/627-629)

( و ) شرائط صحتها ( في الموهوب أن يكون مقبوضا غير مشاع مميزا غير مشغول ) كما سيتضح

و قال في رد المحتار : … وفي المبسوط أن القبض كالقبول في البيع ( رد المحتار 5/688)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

 

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Find more answers indexed from: Muftionline.co.za
Read more answers with similar topics:
Search
Related QA

Pin It on Pinterest