Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Understanding Male Sexual Discharge: The Mystery of the White Thing

Understanding Male Sexual Discharge: The Mystery of the White Thing

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I get a pressing feeling when seeing bad videos (sexual). But when i do press and pull penis from bottom to top to make all madhi out which is inside penis, then madhi will be coming out as big drop, then inside the big drop small white particle would be there or if i take that drop between my fingers and then look through it to a light, then i notice slightly thin and white line or two line inside madhi, where madhi is transparent. And that white thing does not come separately but always along with madhi but very less quantity of white thing. I get that white thing along with madhi when i get pressing feeling.

1. Is that white thing mani or madhi?

2. Is the colour of madhi always transparent?

3. Isn’t ghusl fard only if a person experiences full sexual discharge?

Note: Pressing feeling means I get aroused and penis erected. I get feeling like pressing and releasing at bottom of penis. Similar to wet dream time when reaching climax and ejaculation happens. But it is not full sexual discharge as while it happens in wet dreams. Pressing and releasing feeling comes continuously during wet dreams, but while i am awake it comes once and after sometime twice or once, But not continuing consecutively but after some time. In wet dream there is no gap between pressing and releasing feeling it goes on continous till all mani is ejaculated.

Bismillaah

A: When semen is released it comes out with force and ghusal becomes waajib. The liquid that comes out before semen is released is called mazi (pre-coital fluid) and through it coming out, the wudhu breaks. Ghusal does not become waajib.

You should sincerely repent to Allah Ta’ala for committing this sin and make a firm determination that you will never repeat this sin in the future. If you are not married, you should get married.

For further details refer to http://muftionline.co.za/node/9746

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

(Scroll down for more information regarding this question)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)


Q: I read on a website:- ” – If the semen that leaves its place lustfully remains in the urethra and comes out later, even without lust, it will be necessary to make ghusl. If it issues after one has urinated or after one has slept for a while, a ghusl is not necessary.”

4)In this case semen does not come with force but still the ghusl is fard. Can u explain me this?

5)What is actually feeling of lust? Is that same feeling of when someone is aroused and emits madhi? Is that same as feelings of lust?how can i identify when i get feeling of lust?

6) Is it ever possible that mani comes in very less quantity inside madhi or mixed with madhi and colour of madhi changes to slight white from transparent?

7) Or mani always comes as thick and white and madhi cannot be distinguished from it?

Bismillaah

A: The maslah you had read is correct, however it refers to the case where one had ejaculated but prevented the semen from coming out. When the semen comes out, he will have to make ghusal. For the details of this maslah, you may refer to Shaami.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

(وفرض ) الغسل ( عند ) خروج ( مني ) من العضو وإلا فلا يفرض اتفاقا لأنه في حكم الباطن ( منفصل عن مقره ) هو صلب الرجل وترائب المرأة ومنيه أبيض ومنيها أصفر فلو اغتسلت فخرج منها مني إن منيها أعادت الغسل لا الصلاة وإلا لا بشهوة ) أي لذة ولو حكما كمحتلم ولم يذكر الدفق ليشمل مني المرأة لأن الدفق فيه غير ظاهر وأما إسناده إليه أيضا في قوله تعالى { خلق من ماء دافق } الطارق 6 الآية فيحتمل التغليب فالمستدل بها كالقهستاني تبعا لأخي جلبي غير مصيب تأمل ولأنه ليس بشرط عندهما خلافا للثاني ولذا قال ( وإن لم يخرج ) من رأس الذكر ( بها ) وشرطه أبو يوسف وبقوله يفتى في ضيف خاف ريبة واستحى كما في المستصفى وفي القهستاني والتاترخانية معزيا للنوازل وبقول أبي يوسف نأخذ لأنه أيسر على المسلمين قلت ولا سيما في الشتاء والسفر وفي الخانية خرج مني بعد البول وذكره منتشر لزمه الغسل قال في البحر ومحله إن وجد الشهوة وهو تقييد قولهم بعدم الغسل بخروجه بعد البول( الدر المختار 1/160)

قال العلامة ابن عابدين رحمه الله: (ولم يذكر الدفق ) إشارة إلى الاعتراض على الكنز حيث ذكره فإنه في البحر زيف كلامه وجعله متناقضا وقد أجبنا عنه فيما علقناه على البحر  ولا يخفى أن المتبادر من الدفق هو سرعة الصب من رأس الذكر لا من مقره وأما ما أجاب به في النهر عن الكنز من أنه يصح كونه دافقا من مقره بناء على قول ابن عطية إن الماء يكون دافقا أي حقيقة لا مجازا لأن بعضه يدفق بعضا فقد قال صاحب النهر نفسه إني لم أر عن عرج عليه فافهم قوله ( غير ظاهر ) أي لاتساع محله
قوله ( وأما إسناده الخ ) أي إسناد الدفق إلى مني المرأة أيضا أي كإسناده إلى مني الرجل
قوله ( فليحتمل التغليب ) أي تغليب ماء الرجل لأفضليته على ماء المرأة  قوله ( فالمستدل بها ) أي بالآية على أن في منيها دفقا أيضا قوله ( تأمل ) لعله يشير إلى إمكان الجواب لأن كوف الدفق منها غير ظاهر يشعر بأن فيه دفقا وإن لم يكن كالرجل أفاده ابن عبد الرزاق قوله ( ولأنه ) معطوف على قوله ليشمل والضمير للدفق بالمعنى الذي ذكرناه فافهم قوله ( ولذا قال الخ ) أي يكون الدفق ليس شرطا  قال المصنف وإن لم يخرج بها أي بشهوة فإن عدم اشتراط الخروج بها مستلزم لعدم اشتراط الدفق إذ لا يوجد الدفق بدونها قوله ( وشرطه أبو يوسف ) أي شرط الدفق وأثره الخلاف يظهر فيما لو احتلم أو نظر بشهوة فأمسك ذكره حتى سكنت شهوته ثم أرسله فأنزل وجب عندهما لا عنده وكذا لو خرج منه بقية المني بعد الغسل قبل النوم أو البول أو المشي الكثير نهر أي لا بعده لأن النوم والبول والمشي يقطع مادة الزائل عن مكانه بشهوة فيكون الثاني زائلا عن مكانه بلا شهوة فلا يجب الغسل اتفاقا  زيلعي وأطلق المشي كثير وقيده في المجتبى بالكثير وهو أوجه لأن الخطوة والخطوتين لا يكون منهما ذلك حلية وبحر قال المقدسي وفي خاطري أنه عين له أربعون خطوة فلينظر ا هـ
قوله ( خاف ريبة ) أي تهمة  قوله ( وبقول أبي يوسف نأخذ ) أي في الضيف وغيره  وفي الذخيرة أن الفقيه أبا الليث وخلف بن أيوب أخذا بقول أبي يوسف وفي جامع الفتاوي أن الفتوى على قوله إسماعيل  قوله ( قلت الخ ) ظاهره الميل إلى اختيار ما في النوازل ولكن أكثر الكتب على خلافه حتى البحر والنهر ولا سيما قد ذكروا أن قوله قياس وقولهما استحسان و أنه الأحوط فينبغي الإفتاء بقوله في مواضع الضرورة فقط تأمل وفي شرح الشيخ إسماعيل عن المنصورية قال الإمام قاضيخان يؤخذ بقول أبي يوسف في صلوات ماضية فلا تعاد وفي مستقبلة لا يصلي ما لم يغتسل ا هـ  تنبيه إذا لم يتدارك مسك ذكره حتى نزل المني صار جنبا بالاتفاق ( رد المحتار 1/160)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: