IslamQA.org Logo

Returning the extra change received to the shopkeeper

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q:

1. Once a shopkeeper returned to me more than what he should have. I was going to return the difference but for some reason, I did not. So, does it become a debt now and should I return the difference?

2. If they refuse to take the money, any other way to clear it?

3. If the person I owe money dies, how should I repay it?

Bismillaah

A:

1. Yes, you should return it.

2. If they refuse to take the money from you and overlook it, then you may keep it.

3. It should be returned to the estate of the deceased and distributed among the heirs according to the stipulated shares of inheritance.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( ويجب رد عين المغصوب ) ما لم يتغير تغيرا فاحشا مجتبى ( في مكان غصبه ) لتفاوت القيم باختلاف الأماكن ( ويبرأ بردها ولو بغير علم المالك ) في البزازية غصب دراهم إنسان من كيسه ثم ردها فيه بلا عمله بريء وكذا لو سلمه إليه بجهة أخرى كهبة أو إيداع أو شراء وكذا لو أطعمه فأكله خلافا للشافعي زيلعي ( أو ) يجب رد ( مثله إن هلك وهو مثلي وإن انقطع المثل ) بأن لا يوجد في السوق الذي يباع فيه وإن كان يوجد في البيوت ابن كمال ( فقيمته يوم الخصومة ) أي وقت القضاء وعند أبي يوسف يوم الغصب وعند محمد يوم الانقطاع ورجحا قهستاني ( وتجب القيمة في القيمي يوم غصبه ) إجماعا

قال الشامي : قوله ( ويجب رد عين المغصوب ) لقوله عليه الصلاة والسلام على اليد ما أخذت حتر ترد ولقوله عليه الصلاة والسلام لا يحل لأحدكم أن يأخذ مال أخيه لاعبا ولا جادا وإن أخذه فليرده عليه زيلعي وظاهره أن رد العين هو الواجب الأصلي وهو الصحيح كما سيذكره الشارح وسنوضحه (رد المحتار 6/ 182)

قال الشامي : والحاصل أنه إن علم أرباب الأموال وجب رده عليهم (رد المحتار 5/ 99)

قال الشامي : وقال في النهاية قال بعض مشايخنا كسب المغنية كالمغصوب لم يحل أخذه وعلى هذا قالوا لو مات الرجل وكسبه من بيع الباذق أو الظلم أو أخذ الرشوة يتورع الورثة ولا يأخذون منه شيئا وهو أولى بهم ويردونها على أربابها إن عرفوهم وإلا تصدقوا بها لأن سبيل الكسب الخبيث التصدق إذا تعذر الرد على صاحبه اه (رد المحتار 6/ 385)

فتاوى محمودية 18/ 426 ، فاروقية كراشي

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Find more answers indexed from: Muftionline.co.za
Read more answers with similar topics:
Search
Related QA

Pin It on Pinterest