Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Should 10-year-old child remove pubic hair?

Should 10-year-old child remove pubic hair?

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Should 10-year-old child remove pubic hair?

Question

When should one encourage their child to remove their pubic hair? A child may be 10 but not bāligh (mature) but has grown pubic hair.

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

Pubic hair should start to be removed once it starts to grow. Children should also be encouraged to do so if their pubic hair starts to grow before they become (bāligh) mature. This is part of general hygiene similar to clipping nails.

عن أبي هريرة رفعه: الفطرة خمس: الختان، والاستحداد، وقص الشارب، وتقليم الأظفار، ونتف الآباط، رواه البخاري (٥٨٩١). وقال الكاساني في البدائع (١/٣٠٣): علامة المسلمين أربعة أشياء: الختان والخضاب ولبس السواد وحلق العانة، انتهى۔

وعن أنس بن مالك قال: وقت لنا في قص الشارب وتقليم الأظفار ونتف الإبط وحلق العانة أن لا نترك أكثر من أربعين ليلة، رواه مسلم (٢٥٨). وقال ابن عابدين في رد المحتار (٦/٤٠٧) تحت قول الحصكفي (وكره تركه وراء الأربعين، مجتبى): أي تحريما لقول المجتبى: ولا عذر فيما وراء الأربعين ويستحق الوعيد اهـ وفي أبي السعود عن شرح المشارق لابن ملك روى مسلم عن أنس بن مالك: وقت لنا في تقليم الأظفار وقص الشارب ونتف الإبط (وحلق العانة) أن لا نترك أكثر من أربعين ليلة، وهو من المقدرات التي ليس للرأي فيها مدخل فيكون كالمرفوع اهـ، انتهى. وقال عبد الرحمن شيخي زاده في مجمع الأنهر (٢/٥٥٦): وفي القنية: ويستحب حلق عانته وتنظيف بدنه بالاغتسال في كل أسبوع مرة، فإن لم يفعل ففي خمسة عشر يوما مرة، ولا عذر في تركه وراء أربعين، انتهى. وزاد في رد المحتار (٢/١٨١) والفتاوى الهندية (٥/٣٥٨) عن القنية: ويستحق الوعيد. وزاد ابن عابدين عن القنية: فالأول أفضل والثاني الأوسط والأربعون الأبعد، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

14 Shaʿbān 1442 / 28 March 2021

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: