IslamQA.org Logo

Surah Ikhlas 200 times or one Juz Quran

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Sūrah Ikhlās 200 times or one Juz Quran

Question

Is it better for a person to spend 30 minutes daily reciting Sūrah Ikhlāṣ 200 times or is it better to recite a Juz of the Quran?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

It is better to spend the time reciting a Juz of the Quran and thereby completing the recitation of the entire Quran on a regular basis. Reciting Sūrah Ikhlāṣ is indeed virtuous, however, it is not a substitute for reciting the entire Quran.

It is worth noting that there is a ḥadīth transmitted via a weak chain which mentions that “whoever recites Sūrah al-Ikhlāṣ 200 times every day, fifty years of sins are removed from him unless there is debt due on him.” A similar narration mentions 50 times. Therefore, in addition to the regular routine of reciting a Juz of the Quran, if a person is able to recite Sūrah al-Ikhlāṣ 200 times or 50 times or as many times possible, this is commendable.

قال الفقيه أبو الليث السمرقندي في النوازل المطبوع باسم الفتاوى من أقاويل المشايخ في الأحكام الشرعية (ص ٧٣): وسئل محمد بن مقاتل عمن يقرأ القرآن كله في يوم، والآخر يقرأ: قل هو الله أحد، خمسة آلاف مرة؟ قال: إن كان قارئا فقراءة القرآن كله أفضل، انتهى. وذكر نحوه في عيون المسائل (ص ٤٧٩). وقال ابن مازة في المحيط البرهاني (٣/٣١١) وأقره في الفتاوى الهندية (٥/٣١٧): رجل يقرأ القرآن كله في يوم واحد، ورجل آخر يقرأ سورة الإخلاص في يوم واحد خمسة آلاف مرة، فإن كان الرجل قارئا فقراءة القرآن أفضل. زاد ابن مازة: لأنه جاء في الختم ما لم يجئ في غيره، انتهى. وسبقه به قاضي خان في فتاويه (١/١٤٧) قبيل باب صلاة المسافر۔

وفي الباب عن أنس بن مالك رفعه: من قرأ كل يوم مائتي مرة قل هو الله أحد محي عنه ذنوب خمسين سنة إلا أن يكون عليه دين، رواه الترمذي (٢٨٩٨) وابن عدي في الكامل (٣/٣٧١) والمستغفري في فضائل القرآن (١٠٦٥) والبيهقي في الشعب (٢٣١٧) ومحمد بن نصر المروزي كما في مختصر قيام الليل (ص ١٦٢)، وفي رواية الدارمي (٣٤٨١): من قرأ قل هو الله أحد خمسين مرة، غفر الله له ذنوب خمسين سنة. وقال الترمذي: وبهذا الإسناد عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: من أراد أن ينام على فراشه فنام على يمينه ثم قرأ قل هو الله أحد مائة مرة، فإذا كان يوم القيامة يقول له الرب: يا عبدي ادخل على يمينك الجنة. وكذا قال ابن عدي. قال الترمذي: هذا حديث غريب من حديث ثابت عن أنس، انتهى. وفي سنده حاتم بن ميمون، وهو ضعيف۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

4 Rabīʿ al-Awwal 1442 / 21 October 2020

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Find more answers indexed from: IslamicPortal.co.uk
Read more answers with similar topics:
Search
Related QA

Pin It on Pinterest