Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » No female to bathe female deceased

No female to bathe female deceased

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

No female to bathe female deceased

Question

There are strict guidelines in relation to who can handle bodies infected with Covid-16 (Coronavirus). If a female passes away, and there is no qualified Muslim female to give Ghusl, what should be done?

(For other Q&As & articles regarding Coronavirus, click here)

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

Bathing the deceased is obligatory in Islam and forms an essential part of honouring the deceased. Therefore, every attempt must be made to make the necessary arrangements for a Muslim female to be trained so that she can bathe the female deceased. Every community should make such arrangements. One female can also suffice, as the necessary component of Ghusl is to pour water over the body.

If no Muslim female is available, however, a non-Muslim female is available to pour water over the body, this option must be used.

In the worst-case scenario, if no female is available, the maḥrams (unmarriageable kin) should do Tayammum directly on her face and hands directly. If no maḥram is available, then this must be done by a non-Maḥram using a piece of cloth or gloves and applying it directly on the skin of the face and hands, so that there is no direct touching of the skin. This tayammum option should be a last resort, and every effort must be made for a female to bathe the deceased. If Tayammum is not possible, the body will be buried without it.

Addendum: The regulatory advice in relation to handling bodies has been relaxed from the initial advice issued initially. Therefore, whilst it is advised that the necessary precautions are taken, there should be no reason for females not being able to perform Ghusl and shroud the deceased in our Masjid Ghusl areas as usual. Therefore, a limited number of females should be trained to perform the Ghusl and apply the normal Kafan (shroud) as usual. If necessary, it is sufficient to suffice with pouring water over the body. It is also advised that the number of people involved during the bathing and shrouding process is kept to a minimum.

The following is an excerpt from the joint advice issued by the UK Department of Health and Social Care (DHSC), and the Public Health bodies of England, Scotland, Northern Ireland and Wales on 13 March 2020:

“Where the deceased was known or suspected to have been infected with COVID-19, there is no requirement for a body bag, and viewing, hygienic preparations, post-mortem and embalming are all permitted.” (Covid-19: Guidance for infection prevention and control in healthcare settings, p.30)

قال ابن أبي شيبة في المصنف (١٠٩٦٢): حدثنا شريك، عن عبد الكريم، عن نافع، قال: قلت لصفية بنت أبي عبيد، إن المرأة تموت مع الرجال، وليس معهم امرأة؟ قالت: تيمم، ثم يدفنونها في ثيابها، انتهى۔

وجاء في الأصل لمحمد بن الحسن (١/٣٦٢): قلت: أرأيت المرأة تموت مع الرجال أو الرجل يموت مع النساء ليس معهن من يغسله؟ قال: ييمم كل واحد منهما بالصعيد الوجه والذراعين من وراء الثوب. وقال (١/٣٥٦): قلت: فإن لم يكن فيهن امرأته ولكن كانت فيهن أخته أو أمه أو خالته أو عمته؟ قال: لا تغسله واحدة ممن ذكرت، ولا تنظر إلى عورته، ولكنها تيممه بالصعيد كما وصفت لك التيمم. وقال (٢/٢٤١): وإذا مات الرجل مع النساء ذوات المحرم منه صنعن به كما وصفت لك من التيمم في ذوات المحرم من الرجل في المرأة. ولو كن لسن بذوات محرم منه فييممنه الصعيد كما وصفت لك من وراء الثوب، إلا امرأته خاصة، فإنها تغسله. وقال (١/٣٥٧): قلت: أرأيت رجلا مات في سفر ومعه نساء، ومعهن رجل كافر، هل ينبغي لهن أن يصفن له كيف يغسله، ثم يخلين بينه وبين الميت؟ قال: نعم. قلت: وكذلك لو أن امرأة ماتت في سفر ومعها رجال، ومعهم امرأة كافرة، كان ينبغي لهم أن يصفوا لها كيف تغسلها، ثم يخلوا بينها وبينها؟ قال: نعم. وقال (٢/٢٤٣): وإذا ماتت المرأة مع الرجال ومعهم امرأة من أهل الذمة فلا بأس بأن يعلموها الغسل ثم يخلوا بينها وبينها حتى تغسلها. وكذلك الرجل يموت مع النساء ومعهن رجل من أهل الذمة فلا بأس بأن يعلمنه الغسل ثم يخلين بينه وبينه حتى يغسله، انتهى. وراجع الحجة على أهل المدينة (١/٣٥٧)، وقال الحصكفي في الدر المختار (٢/٢٠١): ماتت بين رجال أو هو بين نساء يممه المحرم، فإن لم يكن فالأجنبي بخرقة، انتهى۔

وقال الخرشي في شرح مختصر خليل (٢/١٣٢): وكذلك يجوز إذا كثرت الموتى ترك الدلك أو الغسل، انتهى. وقال الدسوقي في حاشيته (١/٤٠٨): وأما من تعذر غسله وتيممه كما إذا كثرت الموتى جدا فغسله مطلوب ابتداء لكن يسقط للتعذر، انتهى. وقال ابن أبي عمر في الشرح الكبير على متن المقنع (٢/٣٣٧): (ومن تعذر غسله يمم) من تعذر غسله لعدم الماء وللخوف عليه من التقطع بالغسل كالمجدور والغريق والمحترق يمم اذا أمكن، كالحي العادم للماء أو الذي يؤذيه الماء، وإن أمكن غسل بعضه غسل ويمم للباقي كالحي، ويحتمل ألا يمم ويصلى عليه على حسب حاله، ذكره ابن عقيل، لأن المقصود بغسل الميت التنظيف ولا يحصل ذلك بالتيمم، والأول أصح إن أمكن غسله بأن يصب عليه الماء صبا ولا يمس غسل كذلك، انتهى۔

Allah know best

Yusuf Shabbir

21 Rajab 1441 / 16 March 2020

Approved by: Mufti Shabbir Ahmad and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: