Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Permanent Tattoo

Permanent Tattoo

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

What should someone do if they have a permanent tattoo? Is it necessary to remove? Can you perform wudhu/ghusl over the tattoo?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

The ablution and ghusl are valid.

A person must make every possible attempt to remove the tattoo. If this is not possible or is is harmful, this will be excused. In this case, a person must keep the tattoo covered and ensure it is not visible to others.

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: كل أمتي معافى إلا المجاهرين، وإن من المجاهرة أن يعمل الرجل بالليل عملا، ثم يصبح وقد ستره الله عليه، فيقول: يا فلان، عملت البارحة كذا وكذا، وقد بات يستره ربه، ويصبح يكشف ستر الله عنه، رواه البخاري (٦٠٦٩). وقال محمد في الأصل (١/٥٦): قلت: أرأيت الرجل ينكسر ظفره فيجعل عليه الدواء أو العلك فيتوضأ وقد أمر أن لا ينزعه عنه؟ قال: يجزيه. قلت: وإن لم يخلص الماء إليه؟ قال: وإن لم يخلص الماء إليه. وقال ابن نجيم في البحر (١/٤٩): والتراب والطين في الظفر لا يمنع، لأن الماء ينفذ فيه، وما على ظفر الصباغ يمنع، وقيل: لا يمنع للضرورة، قال في المضمرات: وعليه الفتوى، انتهى. وقال الحصكفي في الدر (١/١٥٤): (و) لا يمنع (ما على ظفر صباغ)، انتهى. وفي الهندية (١/٤): وفي الجامع الصغير: سئل أبو القاسم عن وافر الظفر الذي يبقى في أظفاره الدرن أو الذي يعمل عمل الطين أو المرأة التي صبغت أصبعها بالحناء أو الصرام أو الصباغ قال: كل ذلك سواء يجزيهم وضوءهم إذ لا يستطاع الامتناع عنه إلا بحرج، والفتوى على الجواز من غير فصل بين المدني والقروي. كذا في الذخيرة، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

21 Jumādā al-Ūlā 1440 / 27 January 2019

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: