1

The reward of leaving home for Salah in the state of wudu

Answered according to Hanafi Fiqh by HadithAnswers.com
Prev Question
Next Question

Question

Sayyiduna Abu Umamah (radiyallahu ‘anhu) reports that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said:

“One who leaves home in the state of wudu to proceed to the Masjid for fard salah secures the reward of a Haji in the state of ihram.” (Sunan Abi Dawud)

 

Answer

Imam Abu Dawud (rahimahullah) has recorded this as part of a longer Hadith on the authority of Sayyiduna Abu Umamah (radiyallahu ‘anhu).

(Sunan Abi Dawud, Hadith: 559)

 

This narration will be classified as sound (hasan) by Hafiz Ibn Hajar (rahimahullah) according to his principle in his book; Hidayatur Ruwat.

(Refer: Hidayatur Ruwat, Hadith: 695. Also see: Targhib, vol. 1 pg. 213/214)

 

Also see here.

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

سنن أبي داود (٥٥٩): حدثنا أبو توبة، حدثنا الهيثم بن حميد، عن يحيى بن الحارث، عن القاسم أبي عبد الرحمن، عن أبي أمامة، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «من خرج من بيته متطهرا إلى صلاة مكتوبة فأجره كأجر الحاج المحرم، ومن خرج إلى تسبيح الضحى لا ينصبه إلا إياه فأجره كأجر المعتمر، وصلاة على أثر صلاة لا لغو بينهما كتاب في عليين»

هداية الرواة (٦٩٥): وقال: «من خرج من بيته متطهرا إلى صلاة مكتوبة فأجره كأجر الحاج المحرم، ومن خرج إلى تسبيح الضحى لا ينصبه إلا إياه فأجره كأجر المعتمر، وصلاة على أثر صلاة لا لغو بينهما كتاب في عليين».

 أبو داود عنه في الصلاة.

هداية الرواة (مقدمة الحافظ ابن حجر): فالتزمت في هذا التخريج أن أبين حال كل حديث من الفصل الثاني، من كونه صحيحا أو ضعيفا أو منكر أو موضوعا، وما سكت عن بيانه فهو حسن.

الترغيب (١/ ٢١٣/ ٢١٤): وعن أبي أمامة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «من خرج من بيته متطهرا إلى صلاة مكتوبة فأجره كأجر الحج المحرم ، ومن خرج إلى تسبيح الضحى  لا ينصبه إلا إياه فأجره كأجر المعتمر، وصلاة على إثر صلاة لا لغو بينهما كتاب في عليين». رواه أبو داود من طريق القاسم بن عبد الرحمن عن أبي أمامة. تسبيح الضحى يريد صلاة الضحى، وكل صلاة يتطوع بها فهى تسبيح وسبحة.

(قوله لا ينصبه): أي لايتبعه، ولابن عجة: إلا ذلك.

(والنصب) بفتح النون والصاد المهملة جميعا: هو التعب.

This answer was collected from HadithAnswers.com. The answers were either answered or checked by Moulana Haroon Abasoomar (rahimahullah) who was a Shaykhul Hadith in South Africa, or by his son, Moulana Muhammad Abasoomer (hafizahullah), who is a Hadith specialist. 

Sidebar