Home » Hanafi Fiqh » Fatwaa.com » Transfer the Right of Divorce Forever

Transfer the Right of Divorce Forever

Answered as per Hanafi Fiqh by Fatwaa.com

If the husband uses the sentence “jb chye ho tb talaq le lena” does dis sentence deligate the right of divorce to wife forevr???

Answer

In principle, the husband has been assigned three divorces by virtue of the marriage.

The right to divorce should not be abused, and should only be issued when necessary and where there are valid grounds to do so.

The manner in which a divorce is issued will determine the consequences and implications on the marriage thereof.

Whilst the Sharī’ah has permitted the husband to issue a divorce, it has also allowed for him to ‘delegate the right of divorce’ to his wife.

In the current scenario, when the husband says to his wife “jb chye ho tb talaq le lena (whenever you want, you may take a divorce)”, then this statement will constitute one divorce being assigned to the wife, in which case she may exercise this right when necessary, and where there are valid grounds to do so, without abusing this right.

In this case, the wife then holds the right to divorce until such time that she exercises this right, or until she passes away (i.e., it is not timebound).

And Allaah Ta’aala knows best

Wassalaam,

Ismail Moosa (Mufti)

References

ومراده من متى ما دل على عموم الوقت فدخل إذا وأورد عليه أنه ينبغي أن يكون إذا عند الإمام كان كما تقدم في إذا لم أطلقك فيتقيد بالمجلس وقدمنا جوابه بإمكان أن تعمل شرطا فيتقيد وأن تعمل ظرفا فلا تتقيد والأمر صار في يدها بيقين فلا يخرج بالشك ودخل حين قال في المحيط ولو قال حين شئت فهو بمنزلة قوله إذا شئت لأن الحين عبارة عن الوقت اه

 وقيد بما يدل على عموم الوقت احترازا عن إن وكيف وحيث وكم وأين وأينما فإنه يتقيد بالمجلس

 وكلما ك متى في عدم التقييد بالمجلس مع اختصاصها بإفادة التكرار إلى الثلاث على ما أسلفناه في فصل الأمر باليد (البحر الرائق – 3 / 355)

ثم ان وصف المشيئة على ستة اوجه
احدها ان يقول انت طالق متى شئت او متى ما شئت فان الطلاق بيدها في المجلس وبعد المجلس لا يقع على الاوقات والازمنة فكأنه قال في اي زمان شئت او حين شئت فان شاءت مرة طلقت ثم شاءت بعد ذلك لم تطلق ايضا وانما هو على تطليقه واحدة
وكذلك لو قال طلقي نفسه متى شئت
والثاني ان يقول انت طالق متى شئت او اذا شئت فحكم هذا القول كحكم الاول بعينه
والثالث ان يقول انت طالق كلما شئت او طلقي نفسك كلما شئت فلها ان تطلق نفسها واحدة بعد واحدة في المجلس وبعدالمجلس حتى تبين بثلاثة وان نهاها فهو نهى وليس لها أمر بعد ذلك في قول زفر وابي عبد الله (النتف في الفتاوى – 1/ 360)

This answer was collected from Fatwaa.com which is an excellent Q&A site managed by Mufti Ismail Moosa from South Africa. .

Read answers with similar topics: