IslamQA

Plaited Rose gold

Answered according to Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

Assalam alaykum

I wanted to ask if there is zakah on rose gold which is plated on womens rings?

And are women allowed to wear rose plated rings?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

  1. Gold plating is a process where a thin layer of gold is bonded onto a base metal.[1] The base metal could be either a metal on which Zakaat is not Wajib (e.g. copper, tungsten) or a metal on which Zakaat is Wajib (i.e. gold and silver). The ruling of Zakaat on plated jewellery will depend on the base metal:
  2. If the base metal is neither gold nor silver, Zakaat will not be Wajib on the jewellery.
  3. If the base metal is either gold or silver, Zakaat will be Wajib on base metal irrespective of what the plating is. Therefore, the jewellery piece will be considered silver if the base is silver, and gold if the base is gold. [2]

If one is unable to determine the nature of the base metal, then he should consult a jeweller. If this is not possible, then it is better to give the Zakaat of gold for that piece of jewellery as a precaution.

  1. It is permissible for women to wear rose gold plated rings.[3]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Checked and Approved by
Mufti Nabeel Valli

Darul Iftaa Mahmudiyyah


Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

[1]  https://www.jewelryshoppingguide.com/what-is-nickel-silver/

[2]

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 17)

فَأَمَّا إذَا كَانَتْ مَغْشُوشَةً فَإِنْ كَانَ الْغَالِبُ هُوَ الْفِضَّةُ فَكَذَلِكَ؛ لِأَنَّ الْغِشَّ فِيهَا مَغْمُورٌ مُسْتَهْلَكٌ كَذَا رَوَى الْحَسَنُ عَنْ أَبِي حَنِيفَةَ أَنَّ الزَّكَاةَ تَجِبُ فِي الدَّرَاهِمِ الْجِيَادِ وَالزُّيُوفِ وَالنَّبَهْرَجَةِ وَالْمُكْحُلَةِ وَالْمُزَيَّفَةِ.

قَالَ: لِأَنَّ الْغَالِبَ فِيهَا كُلِّهَا الْفِضَّةُ وَمَا تَغْلِبُ فِضَّتُهُ عَلَى غِشِّهِ يَتَنَاوَلُهُ اسْمُ الدَّرَاهِمِ مُطْلَقًا.

 

الفتاوى الهندية – ط. دار الفكر (1/ 179)

 وَحُكْمُ الذَّهَبِ الْمَغْشُوشِ كَالْفِضَّةِ الْمَغْشُوشَةِ وَلَوْ اسْتَوَيَا فَفِيهِ اخْتِلَافٌ وَاخْتَارَ في الْخَانِيَّةِ وَالْخُلَاصَةُ الْوُجُوبَ احْتِيَاطًا كَذَا في الْبَحْرِ الرَّائِقِ

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 300)

(وغالب الفضة والذهب فضة وذهب وما غلب غشه) منهما (يقوم) كالعروض، ويشترط فيه النية إلا إذا كان يخلص منه ما يبلغ نصابا أو أقل.

قال ابن عابدين: (قوله: وغالب الفضة إلخ)؛ لأن الدراهم لا تخلو عن قليل غش؛ لأنها لا تنطبع إلا به فجعلت الغلبة فاصلة نهر، ومثلها الذهب ط

[3]

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 360)

 [فرع] لا بأس بأن يتخذ خاتم حديد قد لوي عليه فضة وألبس بفضة حتى لا يرى تتارخانية

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (5/ 349)

وفي «الفتاوى» : ولا بأس بأن يتخذ خاتم حديد قد سوي عليه فضة، وألبس بفضة حتى لا يرى؛ لأن التزين يقع بالفضة دون الحديد؛ لأن الحديد ليس بظاهر

 

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Find more answers indexed from: DaruliftaaZambia.com
Read more answers with similar topics:
Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

You will receive 5 Q&A in your inbox every week



We have sent a confirmation to you. Please check the and confirm your subscription. Thank you!