Home » Hanafi Fiqh » DarulIftaBirmingham » Marriage-study

Marriage-study

Answered as per Hanafi Fiqh by DarulIftaBirmingham

Answered by: Ustadha Umm Abdullah

Question:

I love one girl we want to do nikah, but I can’t inform her house but at my home everybody knows. To complete her study, it will take 8 years, soI just want to know can I do nikah now or after 8 years can I do nikah?

Answer

بسم الله الرحمن الرحيم

In principle, marriage is Sunnah Muakkadah (an emphasized Sunnah). However, it becomes Wajib(necessary) upon a person to get married who cannot control his sexual urges. Furthermore, it is Fardh (compulsory) upon a person to get married if he is convinced that by not doing so, he will fall into zina (fornication). [1]

Abdullah ibn Mas’ud Radiallahu Anhu narrates that Rasulullah Sallalhu Alayhi wa sallam said;

Oh young men, you should marry, for indeed it helps in lowering the gaze and protecting the private parts. Whoever among you is not able to marry, then let him fast, for indeed fasting will diminish his sexual desire.” [2]

If a man is able to pay the mahr (dowry), and is capable of financially supporting his spouse, he should make an effort to get married. In a situation where the man maynot be able to financially support his spouse, he may perform the nikah only and continue to live separately. This way, one will not have to worry about financial costs and it will be permissible to interact with each other. 

Ali Radiallahu Anhu narrates that Rasulullah Sallalhu Alayhi wa Sallam said, three matters should not be delayed, prayer when its time comes, burial when the funeral has arrived, and the marriage of a single woman when a well-suited man has proposed.” [3]

It is advisable that you consult with elders or a respected leader of the community to explain to her family the harms of delaying marriage.

Be patient and trust in the plan of Allah Ta’ala.

Only Allah Ta’ala knows best

Ustadha Umm Abdullah

Darul Ifta Birmingham.

Checked and approved by Mufti Mohammed Tosir Miah


[1]


)ويكون واجبا عند التوقان) فإن تيقن الزنا إلا به فرض نهاية وهذا إن ملك المهر والنفقة، وإلا فلا إثم بتركه بدائع(و) يكون (سنة) مؤكدة في الأصح فيأثم بتركه ويثاب إن نوى تحصينا وولدا (حال الاعتدال) أي القدرة على وطء ومهر ونفقة 


رد المحتار على الدر المختار ج ٣/س ٧، المكتبة الشاملة


[2]


حدثنا عمر بن حفص، حدثنا أبي، حدثنا الأعمش، قال: حدثني إبراهيم، عن علقمة، قال: كنت مع عبد الله، فلقيه عثمان بمنى، فقال: يا أبا عبد الرحمن إن لي إليك حاجة فخلوا، فقال عثمان: هل لك يا أبا عبد الرحمن في أن نزوجك بكرا، تذكرك ما كنت تعهد؟ فلما رأى عبد الله أن ليس له حاجة إلى هذا أشار إلي، فقال: يا علقمة، فانتهيت إليه وهو يقول: أما لئن قلت ذلك، لقد قال لنا النبي صلى الله عليه وسلم:يا معشر الشباب من استطاع منكم الباءة فليتزوج، ومن لم يستطع فعليه بالصوم فإنه له وجاء


صحيح البخاري، حديث ٥١٦٥المكتبة الشاملة


[3]


حدثنا قتيبة، قال: حدثنا عبد الله بن وهب، عن سعيد بن عبد الله الجهني، عن محمد بن عمر بن علي بن أبي طالب، عن أبيه، عن علي بن أبي طالب، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال له: يا علي، ثلاث لا تؤخرها: الصلاة إذا آنت، والجنازة إذا حضرت، والأيم إذا وجدت لها كفئا.


سنن الترمذي، حديث ١٨١ المكتبة الشاملة

This answer was collected from DarulIftaBirmingham.co.uk, which is run under the supervision of Mufti Mohammed Tosir Miah from the United Kingdom.

Read answers with similar topics: