Answer
(Fatwa: 310/270=D/1430)
The earlier Hanfi Ulama (Imam Abu Hanifah and his disciples) are of the view that it is unlawful to take charges for prayers, but the latter Ulama have allowed it fearing that the religion may go lost:
قال العلامۃ السھارنپوري في بذل المجھود علی شرح أبي داؤد: واختلف العلماء في أخذ الأجر علی الأذان فمنعہ أبو حنیفۃ وأصحابہ وأما المتأخرون منھم فأفتوا بجوازہ، قال في الھدایۃ: وبعض مشائخنا رحمھم اللہ استحسنوا الاستیجار علی تعلیم القرآن الیوم لظھور التواني في الأمور الدینیۃ، ففي الامتناع تضییع حفظ القرآن، وعلیہ الفتوی (بذل المجھود 1:303، کتاب الصلاۃ، باب أخذ الأجر علی التاذین)
This is the reason that the latter Ulama allowed taking wages for Azan, Imamah, teaching Quran and teaching of other Islamic sciences.
Allah (Subhana Wa Ta’ala) knows Best
Darul Ifta,
Darul Uloom Deoband