IslamQA.org Logo

Boys Wearing Red Flannel Vests

Answered according to Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

Are boys allowed to wear red flannel vests?

Answer:

Red flannel vests are worn under one’s clothing and are used generally by the sick, or in cold weather. Below is the description regarding the product which they have given:

“…Camphor blocks fits perfectly into the pocket and is insulated against the chest to relieve bronchitis, asthma and chest infections in babies.” 

“It insulates the chest during cold winter months & flu symptoms. Wear under the clothes.” 

Since this type of garment is utilized as protection from the cold, etc; is not specific to women only , and it is worn below one’s clothing (and not worn and displayed as a red outer garment), it will be permissible for boys to utilize such clothing.

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

https://www.traditionalbalms.co.za/product-page/dr-red-flannel-vest

http://www.braudespharmacy.co.za/online-store/Doctor-Red-Flannel-vest-p207476069

1. (قوله باب المتشبهين بالنساء والمتشبهات بالرجال)

أي ذم الفريقين ويدل على ذلك اللعن المذكور في الخبر

[5885] «قوله لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم المتشبهين قال الطبري: المعنى لا يجوز للرجال التشبه بالنساء في اللباس والزينة التي تختص بالنساء ولا العكس، قلت: وكذا في الكلام والمشي، فأما هيئة اللباس فتختلف باختلاف عادة كل بلد، فرب قوم لا يفترق زي نسائهم من رجالهم في اللبس، لكن يمتاز النساء بالاحتجاب والاستتار، وأما ذم التشبه بالكلام والمشي فمختص بمن تعمد ذلك…»

[فتح الباري لابن حجر: 10/ 332]

2. باب المتشبهين بالنساء والمتشبهات بالرجال

«فيه: ابْن عَبَّاس، لَعَنَ النَّبِىّ عليه السَّلام الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ، وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ. قال الطبرى: فيه من الفقه أنه لا يجوز للرجال التشبه بالنساء في اللباس والزينة التي هي للنساء خاصة، ولا يجوز للنساء التشبه بالرجال فيما كان ذلك للرجال خاصة. فمما يحرم على الرجال لبسه مما هو من لباس النساء: البراقع والقالائد والمخانق والأسورة والاخلاخل…»

[شرح صحيح البخارى لابن بطال: 9/ 140]

3. وهو أنه لا يجوز للرجال التشبه بالنساء في اللباس والزينة التي هي للنساء خاصة، ولا يجوز للنساء التشبه بالرجال مما كان من ذلك للرجال خاصة. [التوضيح لشرح الجامع الصحيح: 28/ 100]

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Find more answers indexed from: Darulifta Azaadville
Read more answers with similar topics:
Search
Related QA

Pin It on Pinterest