Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Time Of Jumu’ah Azaan

Time Of Jumu’ah Azaan

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

It was always the norm in _____  Masjid that jumua Azaan was called out at ± 12:10, thereafter bayaan, than time for sunnats @ 12:40, than khutbah @12 45, salaah.

Recently decision was made to change the Azaan to after the bayaan. 

Mashwara was made with Moulana _____  as well and Moulana mentioned about the word تسلسل being used in the Hadith to indicate some sort of continuity between the Azaan and iqaamah and being اقرب الي السنة .

Mashwara was also made with Moulana _____ and Moulana mentioned the method of Azaan offer bayaan being better because of 1. Control over time( the speakers don’t go overtime). 2. Control over the sunnah salaah( people are itminaan and have the time after fardh to read sunnah). 3. People engaged in other activities during the bayaan will not be involved in karaahiyyat.

We have also notice these and many other benefits of having the Azaan after the bayaan, like pin drop silence, those that are outside during the bayaan are in the Masjid before the khutba.

Another reason was because jumuah speakers were at times going past the time and delaying starting the khutbah to beyond 12:50.

Most musallees are comfortable with the change, but some people and some ulama are objecting, saying that Azaan must be before the bayaan for مصلحت of the people and businesses and it was introduced by Uthmaan رضي الله عنه so it must not be changed. The feeling of some is it will create a mindset of an entire generation to come late to the Masjid (only at the time of Azaan) and businesses will close later. And the importance of bayaan will be removed from the hearts of people. 

Some Ulama have presented a fatwa of Allamah Binori رحمه الله to say it is preferred to give the Azaan before the bayaan.

Some Ulama are saying that أقرب الي السنة is the Azaan of Jumuah should be given immediately after zawaal.

What will be the best in terms of shari’ah?

Is there any mas’ala of the Azaan being called out immediately after zawaal?
Hereunder are some of the ibaaraat some Ulama presented:

ما هو الوقت المشروع بين الأذان الأول والثاني للجمعة ؟
فأجاب : “الواقع أننا في نجد نجعل فرقاً بين الأذان الأول والأذان الثاني نحو نصف ساعة أو ساعة إلا ربع وبعض الناس ساعة
ما هو الوقت الذي يفصل بين أذان الجمعة الأول والثاني ؟
فأجاب : “الوقت الذي يفصل بين أذان الجمعة الأول والثاني هو الوقت الكافي للناس في أن يتهيئوا لصلاة الجمعة ويذهبوا إليها .
فالأذان الأول لتنبيه الناس على قرب وقت صلاة الجمعة . . . حتى ينتبه الناس وينتهوا من بيعهم وشرائهم وأعمالهم الدنيوية ويتجهوا إلى صلاة الجمعة .
الرأي الأول: يرى شرعية الأذان الأول.

أدلتهم: 1- ما رواه البخاري وغيره عن السائب بن يزيد – رضي الله عنه – وفيه: «فلما كان عثمان وكثر الناس زاد النداء الثالث على الزوراء» وفي رواية سعيد بن المسيب: «وكثر الناس فزاد الأذان الأول ليتهيأ الناس للجمعة». قالوا: إن عثمان – رضي الله عنه – حين رأى كثرة الناس وتباعد مساكنهم عن المسجد وانشغالهم في الأسواق زاد النداء الأول على دار له بالسوق يقال له الزوراء، وذلك حتى يعلم الناس بقرب دخول وقت صلاة الجمعة فيتركوا الأسواق ويذهبوا إلى البيوت للاستعداد لصلاة الجمعة، فكان فعل عثمان – رضي الله عنه – مبنيًا على المصلحة المرسلة لحفظ الدين، حيث إن الأذان من وسائل العبادة المطلقة والتي يجوز أن تشملها المصالح المرسلة.

2- اتباع سنة عثمان في الأذان الأول اتباع لسنة النبي – صلى الله عليه وسلم -، وذلك لقوله – صلى الله عليه وسلم -: «فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين عضوا عليها بالنواجذ». [رواه أبو داود والترمذي وابن ماجه وصححه الألباني في الإرواء 2455]

3- موافقة سائر الصحابة على فعل عثمان يدل على مشروعيته، قال الحافظ في الفتح: «والذي يظهر أن الناس أخذوا بفعل عثمان في جميع البلاد إذ ذاك لكونه خليفة مطاع الأمر، وموافقة سائر الصحابة على ذلك بالسكوت وعدم الإنكا 

Answer:

The method which is closest to the Sunnah (as this is in conformity with the actions of our pious predecessors) in performing Jumu’ah is as follows: The Bayan will commence before Zawaal (this was not a problem during the earlier eras since most of them were already in the Masjid well before the Jumu’ah time commenced). Immediately after Zawaal, the first Azaan will be given; thereafter, some time will be given for people who are still not in the Masjid to come and for the people to perform the Sunnat Salaat. Thereafter, the Imaam will ascend the Mimbar and the second Azaan will be given and thereafter, the Khutbah. If the people of the locality have the capability to perform Jumu’ah in this manner then well and good.

However, if they do not have the capability then there is nothing wrong with delaying the first
Azaan (instead of giving it immediately after Zawaal) to such an extent that it would not be difficult for the people of the locality to get ready and attend the Masjid. Nevertheless, this does not mean that the Bayaan should now be given after the first Azaan, since it is still the action of our pious predecessors to give Bayaan before the first Azaan. Hadrat Sā’ib bin Yazeed I (a junior Sahabi) says: “We (the Sahabah and the Tabi’een M) would sit in gatherings (to listen to Deeni talks) on the day of Jumu’ah before the first Azaan. When the Azaan was given for prayer, we would terminate (our gathering).” 

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

وفي الكشاف قيل: أول بدعة حدثت في الإسلام ترك البكور إلى الجمعة. (حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح 1/517 دار الكتب العلمية)

عن أنس بن مالك رضي الله عنه: «أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصلي الجمعة حين تميل الشمس» (صحيح البخاري الرقم: 904)

قوله “أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصلي الجمعة حين تميل الشمس” فيه إشعار بمواظبته صلى الله عليه وسلم على صلاة الجمعة إذا زالت الشمس. (فتح الباري 2/388 دار المعرفة)

عن أنس بن مالك، قال: «كنا نبكر بالجمعة ونقيل بعد الجمعة» (صحيح البخاري الرقم: 905)

قال الأمير اليماني في “السبل”: وليس فيه دليل على الصلاة قبل الزوال لأنهم في المدينة ومكة لا يقيلون ولا يتغدون إلَّا بعد صلاة الظهر، كما قال تعالى: {وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ}، نعم كان – صلى الله عليه وسلم – يسارع بصلاة الجمعة في أول وقت الزوال بخلاف الظهر فقد كان يؤخره بعده حتى يجتمع الناس، انتهى. (بذل المجهود في حل سنن أبي داود 5/108)

أن الإبراد بالجمعة عند أنس إنما هو بالقياس على الظهر لا بالنص لكن أكثر الأحاديث تدل على التفرقة بينهما (فتح الباري 2/388 دار المعرفة)

جمعہ کی نماز کو اول وقت میں پڑھنا افضل ہے، نمازیوں کی  سہولت کے لئے اگر کچھ تاخیر ہو جائے تب بھی مضائقہ نہیں۔ فقط واللہ سبحانہ تعالی اعلم۔ (فتاوی محمودیہ 8/338 فاروقیہ)

له ولأبيه صحبة قال محمد بن يوسف عن السائب بن يزيد حج أبي مع النبي صلى الله عليه وسلم وأنا بن سبع سنين، روى عن النبي صلى الله عليه وسلم. (تهذيب التهذيب 3/450 مطبعة دائرة المعارف النظامية) وانظر الإصابة في تمييز الصحابة 3/22 دار الكتب العلمية

 حدثنا عبد الله بن أبي عمرو، قال: ثنا هارون بن ظريف المكي، قال: ثنا ابن وهب، قال: ثنا أسامة بن زيد، أن محمد بن يوسف حدثه، أنه سمع السائب بن يزيد، يقول: «كنا نتحلق يوم الجمعة قبل النداء الأول، فإذا نودي للصلاة قمنا» (طبقات المحدثين بأصبهان والواردين عليها لأبي الشيخ الأصبهاني المتوفي: 369 هــ 4/190 مؤسسة الرسالة)

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: