IslamQA.org Logo

Wudhu With Waqf Water

Answered according to Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

Is it permissible to make Wudhu with Waqf Water if I already have Wudhu?

Answer:

If a person who already has Wudhoo does some ‘Amal which requires Wudhoo, e.g. performs Salaat, Sajdah Tilawat or touches the Mushaf (Quran), then there would be nothing wrong with him making a new Wudhoo, whether he uses Waqf water or not.  

However, if a person who already has Wudhoo and he has not yet done any ‘Amal which requires Wudhoo, renews his Wudhoo with a public water (like from a river), or with water that belongs to him then it would be Makrooh Tahreemi, and if he renews his Wudhoo with a Waqf water then it would be Haram. 

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

قلت: لكن يردما في شرح المنية الكبير حيث قال: وفيه إشكال لإطباقهم على أن الوضوء عبادة غيرمقصودة لذاتها فإذا لم يؤد به عمل مما هو المقصود من شرعيته كالصلاة وسجدة التلاوةومس المصحف ينبغي أن لا يشرع تكراره قربة؛ لكونه غير مقصود لذاته فيكون إسرافامحضا، وقد قالوا في السجدة لما لم تكن مقصودة: لم يشرع التقرب بها مستقلةوكانت مكروهة، وهذا أولى. اهـ. أقول: ويؤيده ما قاله ابن العماد في هديته. قال فيشرح المصابيح: وإنما يستحب الوضوء إذا صلى بالوضوء الأول صلاة، كذا في الشرعةوالقنية. اهـ. وكذا ما قاله المناوي في شرح الجامع الصغير للسيوطي عند حديث «منتوضأ على طهر كتب له عشر حسنات» من أن المراد بالطهر الوضوء الذي صلى به فرضا أونفلا كما بينه فعل راوي الخبر وهو ابن عمر، فمن لم يصل به شيئا لا يسن له تجديده.اهـ. (رد المحتار ١/١١٩، سعيد)

[1] قوله: “الإسراف في صب الماء”الإسراف العمل فوق الحاجة الشرعية في فتاوي الحجة يكره صب الماء في الوضوء زيادةعلى العدد المسنون والقدر المعهود لما ورد في الخبر شرار أمتي الذين يسرفون في صبالماء اهـ وفي الدر ويكره الإسراف فيه تحريما لو بماء النهر أو المملوك له أماالموقوف على من يتطهر به ومنه ماء المدارس فحرام اهـ. (حاشية الطحطاوي علىمراقي الفلاح ص 80 قديمي)

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Find more answers indexed from: Darulifta Azaadville
Read more answers with similar topics:
Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

You will receive 5 Q&A in your inbox every week



We have sent a confirmation to you. Please check the and confirm your subscription. Thank you!