Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Contributing on behalf of myself and others for a Masjid Construction

Contributing on behalf of myself and others for a Masjid Construction

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Sir there an ongoing construction in a Masjid I would like to contribute on behalf of myself, my wife(she is a house-wife) and from my Parents. So my question is can I make payment on behalf of my parents and my wife in this Sadqa-e-Jaria or they need to pay from their money to make the contribution and earn blessings from Almighty Allah. And is it necessary for me to tell them that I had made the contribution in the construction of a Masjid on their behalf?

I Need your guidance in regard with this. And I would like you to also share us what Allah and his beloved Messenger (Peace be Upon Him) said in making contribution into Masjid.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible for one to contribute to a masjid on behalf of yourself, your wife and parents[1].

 Also, it is not necessary to inform your wife or parents regarding the contribution you made on their behalf[2].

صحيح مسلم (دار الإحياء تراث) (1/ 378)

فَقَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «مَنْ بَنَى مَسْجِدًا لِلَّهِ بَنَى اللهُ لَهُ فِي الْجَنَّةِ مِثْلَهُ

Uthaan Radiyallahu Anhu narrates ‘I heard from Nabi Sallahu Alayhi Wa Sallam say “whoever builds a masjid for the sake of Allah, Allah will build a house for him in Jannah like it”.

And Allah Ta’āla Knows Best

Immad Bin Arshad

Student Darul Iftaa
California, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] فإن من صام أو صلى أو تصدق و جعل ثوابه لغيره من الأموات أو الأحياء جاز..(بدائع الصنائع ج-٣ ص-٢٧٠،دار الكتب العلمية)

  فإذا جعل شخص ثواب ما عمله من ذلك لآخر يصل إليه و ينتفع به حيا كان المهدي إليه أو ميتا (البناية ج-٧ ص-٣٩٤،المكتبة الحقانية)

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (4/ 122)

مطلب في بيان من يجرى عليهم الأجر بعد الموت [تنبيه] قال الشارح في شرحه على الملتقى قد نظم شيخنا الشيخ عبد الباقي الحنبلي المحدث ثلاثة عشر ممن يجري عليه الأجر بعد الموت على ما جاء في الأحاديث وأصلها للحافظ الأسيوطي – رحمه الله تعالى – فقال:

إذا مات ابن آدم جاء يجري … عليه الأجر عد ثلاث عشر

علوم بثها ودعاء نجل … وغرس النخل والصدقات تجري

وراثة مصحف ورباط ثغر … وحفر البئر أو إجراء نهر

فتاوى دار العلوم ديوبند 3/221 دار الإشاعت

[2] الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 172)

الاصل أن كل من أتى بعبادة ما

له جعل ثوابها لغيره وإن نواها عند الفعل لنفسه لظاهر الادلة

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: