Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can a Sayyed marry a non Sayyed?

Can a Sayyed marry a non Sayyed?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Below Quote from nikah/marraige written by Hazhraz Molana Ashraf Ali Thanwi. “. A mature girl has the choice to marry or not to marry. She can marry whomsoever she wishes – no one can force her to marry a particular person. If she marries a person on her own, the nikahwill be valid irrespective of whether the wali is informed or not, and irrespective of whether the wali gives his consent or not. In all cases the nikah will be valid. However, if she does not marry a person who is of the same social standing as her, and instead, marries a person who is of a lower standing than her family, and her wali is not happy about this marriage, then the fatwa in this case is that the nikah will not be valid. ” Salam.

Could you please explain to me, what it means by lower social standing? If a mature female wants to get married to a male, without the permission of anyone as it is her own choice, and she is a Sayyed and the male of her choice that she wants to marry isnt a Sayyed, can she marry him without anyone’s permission or does she need permission off her wali (farther. ect) Jazakallah.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

Please explain what you mean by “Sayyed” and “non-Sayyed” in the context of your question. Do you mean an Arab descendent of the Prophet (sallAllāhu ‘alayhi wasallam) or a non-Arab descendent? Are both her parents “Sayyed” or only one?[1]

Compatibility (kafā’ah) in marriage is strongly tied to social norms on what would be considered shameful for a woman to marry, which can vary from place to place and from time to time.[2]

And Allah Ta‘ālā Knows Best

Zameelur Rahman

Student Darul Iftaa
UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] والحاصل: أنه كما لا يعتبر التفاوت في قريش حتى أن أفضلهم بني هاشم أكفاء لغيرهم منهم، فكذلك في بقية العرب بلا استثناء، ويؤخذ من هذا أن من كانت أمها علوية مثلا وأبوها عجمي يكون العجمي كفؤا لها، وإن كان لها شرف ما لأن النسب للآباء ولهذا جاز دفع الزكاة إليها فلا يعتبر التفاوت بينهما من جهة شرف الأم ولم أر من صرح بهذا والله أعلم. (رد المحتار، ج٣ ص٨٧)

[2] قال العلامة قاسم بن قطلوبغا: وفى التحفة: هما (الصاحبان) أجابا عن عادة العجم لأنهم يتخذون هذه الصنائع حرفة وتعيرون بالدنيء منها، فلم يكن بينهم خلاف، ففي بلد تكون عادتهم التعيير والتفاخر بالحرف تعتبر فيه الكفاءة وما لا فلا.

ومما يدل على هذا أيضا ما ذكره المشايخ بما وراء النهر على عادة بلادهم أنه لا ينبغي لحنفي المذهب أن يزوج بنته لمن يخالف فى المذهب لوقوع العار بذلك في عرف بلادهم…ولا يعتبر ذلك في غيرها من البلاد التي اختلط فيها أرباب المذاهب

فعلى هذا في مصر استمرت العادة فيها بتزويج الممالك وإخوانهم من الأمراء المقدمين أرباب الوظائف الكبيرة ولم يسأل أحد عن نسبهم ولم يقع بذلك عار بينهم في عادتهم…

فعلى هذا: الفقيه العجمي كفء للقرشية الشريفة العلوية، وإن كان العجمي لا يكون كفئا للعربي، لما جاز من الفضيلة…ذكره قاضيخان والعتابي في جوامع الفقه (الكفاءة فى النكاح، دار البشائر الإسلامية، ص٣٥-٨)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: