Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it from the Sunnah of the Prophet (sallAllāhu ‘alayhi wasallam) to pray 20 rak‘ats of Tarāwīh Salaah?

Is it from the Sunnah of the Prophet (sallAllāhu ‘alayhi wasallam) to pray 20 rak‘ats of Tarāwīh Salaah?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Besides the sahabahs praying 20 rakat tarawih, is it from sunnah of Rasulullah SAW that he himself also prayed 20 rakat? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa rahmatullāhi wa barakātuh.

Abū Bakr ibn Abī Shaybah (159 – 235 H) narrated in his Musannaf:

“Yazīd ibn Hārūn said: [Abū Shaybah] Ibrāhīm ibn ‘Uthmān reported to us from al-Hakam from Miqsam from Ibn ‘Abbās that the Messenger of Allah (Allāh bless him and grant him peace) would pray 20 rak‘ats and Witr in Ramadān.”[1]

This narration was also reported by ‘Abd ibn Humayd (d. 249) in his Musnad[2], al-Tabrānī (260 – 360 H) in his al-Mujam al-Kabīr[3], al-Bayhaqī (384 – 458 H) in al-Sunan al-Kubrā[4] and others, all through the route of Ibrāhīm ibn ‘Uthmān with this chain.

All the reporters in this chain are reliable narrators besides Ibrāhīm ibn ‘Uthmān (d. 169) who is overwhelmingly regarded as weak. However, Yazīd ibn Hārūn (118 – 206 H) said, “No one has decreed over people who is more just/truthful in judgement than him [i.e. Ibrāhīm ibn ‘Uthmān].” And Ibn ‘Adī (277 – 365 H) said: “He has valid hadīths, and he is better than Ibrāhīm ibn Hayyah.”[5] Hence, although the narration is weak, it is not completely invalid or baseless.[6]

Moreover, this hadīth is supported by the practice of the ummah. When a hadīth, even if weak, is supported by the practice of ummah, it gains strength.[7]

Furthermore, acting on the practice of the senior Sahābah is an order of the Prophet (sallAllāhu ‘alayhi wasallam) himself. Hence, from this perspective, praying 20 rak‘ats of Tarāwīh falls under the instructions of the Prophet (sallAllāhu ‘alayhi wasallam). He (sallAllāhu ‘alayhi wasallam) said:

عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين، عضوا عليها بالنواجذ

“Incumbent on you is my Sunnah and the Sunnah of the rightly guided caliphs. Bite onto them with [your] teeth.” (Musnad Ahmad, Sunan Ibn Mājah, Sunan Abī Dāwūd, Sunan al-Tirmidhī)[8]

And he said:

اقتدوا باللذين من بعدي: أبي بكر وعمر

“Follow the two after me: Abū Bakr and ‘Umar.” (Musnad Ahmad, Sunan al-Tirmidhī)[9]

And Allah Ta‘ālā Knows Best

Zameelur Rahman

Student Darul Iftaa
UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] يزيد بن هارون قال: أخبرنا إبراهيم بن عثمان عن الحكم عن مقسم عن ابن عباس أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يصلي في رمضان عشرين ركعة والوتر (مصنف ابن أبي شيبة، شركة دار القبلة، ج٥ ص٢٢٥)

[2] حدثني أبو نعيم قال حدثني أبو شيبة عن الحكم عن مقسم عن ابن عباس قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يصلي في رمضان عشرين ركعة ويوتر بثلات (المنتخب من مسند عبد بن حميد، عالم الكتب، ص٢١٨)

[3] حدثنا محمد بن جعفر الرازي ثنا علي بن الجعد ثنا أبو شيبة إبراهيم بن عثمان عن الحكم عن مقسم عن ابن عباس قال: كان النبي صلى الله عليه وسلم يصلي في رمضان عشرين ركعة ووتر (معجم الطبراني الكبير، ج١١ ص٣٩٣)

[4] أنبأ أبو سعد الماليني، ثنا أبو أحمد بن عدي الحافظ، ثنا عبد الله بن محمد بن عبد العزيز ثنا منصور بن أبي مزاحم، ثنا أبو شيبة عن الحكم عن مقسم عن ابن عباس قال: كان النبي صلى الله عليه وسلم يصلي في شهر رمضان في غير جماعة بعشرين ركعة والوتر. تفرد به أبو شيبة إبراهيم بن عثمان العبسي الكوفي وهو ضعيف (السنن الكبرى، دار الكتب العلمية، ج٢ ص٦٩٨)

[5] تهذهب التهذيب، ج١ ص١٤٤-٥

[6] ركعات التراويح لفضل الرحمن الأعظمي، ص٦٣

[7] وهذا الأثر قد تأيد بمواظبة الخلفاء والصحابة في ليالي رمضان على القدر الذي ذكر فيه، وقد قدمنا فى المقدمة أن المرسل ضعيف عند الشافعي ومن تابعه ولكن إذا وافقه قول صحابي صار حجة عند الكل وصرح بذلك ابن الهمام نفسه فى الفتح فقال: وقول الترمذي العمل عليه عند أهل العلم يقتضي قوة أصله وإن ضعف خصوص هذا الطريق ا ه …فالحق أن الأثر إن لم يكن صحيحا فلا أقل من أن يكون حسنا…وقد ثبت مواظبته صلى الله عليه وسلم على العشرين في أثر ابن عباس الذي هو حسن الإسناد كما حققنا، وإن سلمنا ضعفه فقد انجبر بعمل أهل العلم من الصحابة والخلفاء به (إعلاء السنن، إدارة القرآن، ج٧ ص٨٣)

[8] مسند أحمد، مؤسسة الرسالة، ج٢٨ ص٣٦٧؛ الأربعون النووية، ص١٩-٢٠

[9] قال محققو مسند أحمد: حديث حسن بطرقه وشواهده، وهذا إسناد رجاله ثقات رجال الشيخين، لكنه منقطع…وأخرجه الحميدي وابن سعد والترمذي والبزار في مسنده وأبو حاتم كما فى العلل لابنه والطحاوي في شرح المشكل والبغوي من طرق عن سفيان بن عيينة بهذا الإسناد، وحسنه الترمذي. وأخرجه الحاكم من طريق الحميدي عن سفيان عن عبد الملك عن هلال مولى ربعي عن ربعي بن حراش عن حذيفة، قلنا: وهذا خطأ في حديث الحميدي…وأخرجه الطبراني فى الأوسط من طريق أبي موسى إسحاق بن موسى الأنصاري والحاكم من طريق إسحاق بن عيسى بن الطباع كلاهما عن سفيان بن عيينة عن مسعر بن كدام عن عبد الملك عن ربعي عن حذيفة…وأخرجه الخطيب من طريق وكيع عن مسعر عن عبد الملك عن مولى لربعي بن حراش عن ربعي عن حذيفة…وفى الباب عن ابن مسعود عند الترمذي والطبراني فى الكبير والحاكم وابن عساكر في ترجمة أبي بكر الصديق من طريقين عنه أحدهما ضعيف جدا والآخر في من لا يعرف. وعن أبى الدرداء عند الطبراني فى الكبير كما فى المجمع وفى الشاميين وعند ابن عساكر، فال الهيثمي فى المجمع: وفيه من لم أعرفهم. وعن ابن عمر عند ابن عساكر وإسناده ضعيف وعن أنس (مسند أحمد، مؤسسة الرسالة، ج٣٨ ص٢٨٢)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: