Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Could you elaborate for me the saying that goes like ‘every child is born a muslim’?.

Could you elaborate for me the saying that goes like ‘every child is born a muslim’?.

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Could you elaborate for me the saying that goes like ‘every child is born a muslim’?.

Answer

In the name of Allāh, Most Gracious, Most Merciful


Assalāmu ῾alaykum wa Rahmatullāhi Wabarakātuh

The statement you have queried requires a brief background.

 

It is recorded in the Qurān and Ahādīth, that Allāh Ta’āla after creating Adam (‘alayhis salām), addressed the souls of man, saying: Am I not your Lord”? All the souls replied in the affirmative, testifying to Allāh Ta’āla as their Lord. The Qurān refers to this incident in Chapter 7, Verse 172, as follows:

وإذ أخذ ربك من بني آدم من ظهورهم ذريتهم وأشهدهم على أنفسهم ألست بربكم قالوا بلى شهدنا

“(Recall) when your Lord brought forth their progeny from the loins of the children of Adam, and made them testify about themselves (by asking them,) ―Am I not your Lord?They said, ―Of course, You are. We testify”.

In accordance to the above verse, the Prophet (sallallāhu ‘alayhi wa sallam) stated:

كل مولود يولد على الفطرة فأبواه يهودانه أو ينصراه أو يمجسانه

“Every child is born with the belief of Allāh (as God). It is then the influence of the parents that make him a Jew, Christian or Magus”

 (Sahih Bukhāri, #1319)

Hence, every child is born after having acknowledged the lordship of Allāh Ta’āla and has the natural ability of choosing Islām as a religion. If one chooses Islām as a religion, then one has acted on the belief that one was born upon. However, if one denies the existence of Allāh Ta’āla or believes in Allāh Ta’āla, but ascribes partners unto him, then one has shifted away from the belief that was instilled within him before birth and in all probability was influenced by his/her (non-Muslim) parents in adopting an incorrect belief.

Imām Abu Hanīfa (rahimahullāh) had stated that if the message of Islām did not reach an individual, it is then still compulsory on an individual to recognize the existence of Allāh Ta’āla, as this is the demands of a sane intellect.[1]  We hope the above answers your query.

And Allāh Ta῾āla Knows Best

Wassalāmu ῾alaykum  

Muftī Talha Desai,
Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Dārul Iftā, Madrasah In῾āmiyyah



[1] حدثنا الحسن بن علي حدثنا حجاج بن المنهال قال سمعت حماد بن سلمة يفسر حديث كل مولود يولد على الفطرة قال هذا عندنا حيث أخذ الله عليهم العهد في أصلاب آبائهم حيث قال ألست بربكم قالوا بلى

(سنن أبي داود، باب فى ذراري المشركين، # 4681)

وقد اختلف السلف في المراد بالفطرة في هذا الحديث على أقوال كثيرة وأشهر الأقوال أن المراد بالفطرة الاسلام

(تحفة الأحوذي، باب ماجاء كل مولود يولد على الفطرة، 6/287،علمية)

كل مولود) أي من بني آدم (يولد على الفطرة) أي فطرة الإسلام من التوحيد والعرفان والمعنى أنه لو خلى وطبعه لما اختار إلا طريق الإيمان على وجه الإحسان لما جبل عليه من الطبع المتهئ لقبول الشرع فلو ترك عليها لاستمر على لزومها ولم يفارقها مائلا إلى غيرها. وقيل معناه : كل مولود يولد على معرفة الله تعالى ، والإقرار به ، فلا تجد أحدا إلا وهو يقر بأن الله صانع ، وإن سماه غير إلها ، وهذا يوافق قول أبي حنيفة من أنه يجب على كل مكلف أن يعرف الله بمجرد عقله مع عدم علمه ببعثه الرسل ، كما هو مقرر في محله (فأبواه يهودانه أو ينصرانه) بتشديد الواو والصاد ، أي يجعلانه يهوديا أو نصرانيا والمعنى أنه يقلدهما وهم يصيران سببا لكفره مع أنهما من أهل الكتاب.

(شرح مسند أبي حنيفة، باب كل مولود يولد على الفطرة، ص 225، العلمية)

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: