Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Q : I know that breastfeeding in front of mahram is permissible, however due to haya’ i prefer not to do so and if i have to i cover as much as possible so nothing is revealed….

Q : I know that breastfeeding in front of mahram is permissible, however due to haya’ i prefer not to do so and if i have to i cover as much as possible so nothing is revealed….

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I know that breastfeeding in front of mahram is permissible, however due to haya’  i prefer not to do so and if i have to i cover as much as possible so nothing is revealed. however when i am at my inlaw house my husband does not permit me to breastfeed in private (he think i will be depriving his parents of their grandchild) and i really dont like to breastfeed infront of my father inlaw. i have explained this to my husband and he says its up to me but he is not happy with me. so when i breastfeed i cover as much as i can. however my fatherinlaw plays with my daughter while she is breastfeeding so it is really uncomfortable for me. Am i displeasing Allah by going to another room?

Also is a baby’s vomit that has not ate solid only some honey najis?how does it have to be cleaned?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful


Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

1. It is natural for you to have hayā’ and not want to expose yourself in front of your father-in-law.  It is not appropriate for your husband to require you to breastfeed in front of your father-in-law or to become upset due to your hayā’.  Consider the following hadīth by Imām Bukhārī:

حدثناعبد الله بن يوسف قال أخبرنا مالك عن أنس عن ابن شهاب عن سالم بن عبد الله عن أبيه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم مر على رجل من الأنصار وهو يعظ أخاه في الحياء فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم دعه فإن الحياء من الإيمان (صحيح البخاري، كتاب الإيمان، باب الحياء من الإيمان: 1/18؛ قديمي)

The Prophet صلى الله عليه وسلم passed by an Ansārī man who has admonishing his brother regarding [having too much] modesty.  The Prophet صلى الله عليه وسلم said, “Leave him.  Verily, modesty is [a part of] īmān.

Breastfeeding only takes a few minutes and by you doing it in private, it cannot be considered as depriving your in-laws of their grandchild.  Eventually, your husband and in-laws will realize that you are not depriving them of their grandchild by just breastfeeding in private. 

Taking into consideration the fitnā prevalent nowadays as evident per the queries we receive, we highly discourage you to expose yourself in front of your father-in-law. 

2. A baby’s vomit is najis (impure), even if he/she has not eaten any solid foods yet.  The vomit should be cleaned by washing it with water three times.  If the vomit gets on the clothes, then the water should be squeezed out from the clothes after each wash.

أما أنواع الأنجاس فمنها ما ذكره الكرخي في مختصره أن كل ما يخرج من بدن الإنسان مما يجب بخروجه الوضوء أو الغسل فهو نجس من البول والغائط والودي والمذي والمني ودم الحيض والنفاس والاستحاضة والدم السائل من الجرح والصديد والقيء ملء الفم

(بدائع الصنائع، كتاب الطهارة: 1/193؛ ديوبند)

هو نجس مغلظ ولو من صبي ساعة ارتضاعه هو الصحيح لمخالطة النجاسة ذكره الحلبي

قال الإمام ابن عابدين في حاشيته:

قوله ( هو الصحيح ) مقابلة ما في المجتبى عن الحسن أنه لا ينقض لأنه طاهر حيث لم يستحل وإنما اتصل به قليل القيء فلا يكون حدثا قال في الفتح قيل وهو المختار ونقل في البحر تصحيحه عن المعراج وغيره قوله ( ذكره الحلبي ) أي في شرح المنية الكبير حيث قال والصحيح ظاهر الرواية أنه نجس لمخالطته النجاسة وتداخلها فيه بخلاف البلغم ا هـ أقول وحيث صح القولان فلا يعدل عن ظاهر الرواية ولذا جزم به الشارح

(رد المحتار، كتاب الطهارة: 1/138؛ سعيد)

وقال الحلبي في شرح المنية فإن كانت مرئية فطهارتها زوال عينها…وأما النجس الغير المرئي فتطهيره بالغسل ثلاثا والعصر كل مرة

(نهاية المراد، تطهير النجاسات: ص 331؛ دار البيروتي)

وأما شرائط التطهير بالماء  فمنها العدد في نجاسة غير مرئية عندنا والجملة في ذلك أن النجاسة نوعان حقيقية وحكمية ولا خلاف في أن النجاسة الحكمية وهي الحدث والجنابة تزول بالغسل مرة واحدة ولا يشترط فيها العدد وأما النجاسة الحقيقية فإن كانت غير مرئية كالبول ونحوه ذكر في ظاهر الرواية أنه لا تطهر إلا بالغسل ثلاثا

(بدائع الصنائع، كتاب الطهارة: 1/248؛ ديوبيد)

And Allah knows best

Wassalam u Alaikum

Ml. Abrar Mirza,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah


Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: