Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Q1) What is the ruling on touching TRANSLATION ONLY (no Arabic) Qur’aan without Wudhu? …Q2) What is the ruling on touching Tafseer& books of Fiqh etc. without Wudhu where the Arabic Qur’aan content is significantly less than the other (Tafseer, Fiqh) content?…Q3) What is the ruling on touching books of Hadeeth & Fiqh without Wudhu?

Q1) What is the ruling on touching TRANSLATION ONLY (no Arabic) Qur’aan without Wudhu? …Q2) What is the ruling on touching Tafseer& books of Fiqh etc. without Wudhu where the Arabic Qur’aan content is significantly less than the other (Tafseer, Fiqh) content?…Q3) What is the ruling on touching books of Hadeeth & Fiqh without Wudhu?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I have searched your site and have been unable to find answers to this, please point me to a link where you have already answered these and I am Sorry for the trouble.

Q1) What is the ruling on touching TRANSLATION ONLY (no Arabic) Qur’aan without Wudhu?

Q2) What is the ruling on touching Tafseer&  books of Fiqh etc. without Wudhu where the Arabic Qur’aan content is significantly less than the other (Tafseer, Fiqh) content?

Q3) What is the ruling on touching books of Hadeeth & Fiqh without Wudhu?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatoh

1) It is not permissible to touch translation only Quran without wudhu.

كذا الوضوء فرض ( لمس القرآن ولو آية ) مكتوبة على درهم أو حائط لقوله تعالى: {لا يمسه إلا المطهرون} وسواء الكتابة والبياض ، وقال بعض مشائخنا: إنما يكره للمحدث مس الموضع المكتوب دون الحواشي لأنه لم يمس القرآن حقيقة والصحيح إن مسها كمس المكتوب ، ولو بالفارسية يحرم مسه اتفاقا على الصحيح ( مراقي الفلاح: ص 82 دار الكتب العلمية )

وفي الفتاوى الهندية: ولو كان القرآن مكتوبا بالفارسية يكره لهم مسه عند أبي حنيفة وكذا عندهما على الصحيح هكذا في الخلاصة ( الفتاوى الهندية: 1 ص 39 دار صادر )

2) If the words of the Quran are more than that of the tafseer then it will not be permissible to touch the tafseer book without wudhu; otherwise it will be permissible as long as one does not touch the words of the Quran.

(Ahsanul Fatawa vol. 2 pg. 27 H.M. Saeed)

3) One may touch books of Hadith and Fiqh without wudhu; however, it is mustahab (preferable) to do wudhu before touching such books.

(و) القسم ( الثالث ) وضوء ( مندوب ) في أحوال كثيرة كمس الكتب الشرعية ، ورخص مسها للمحدث إلا التفسير ( مراقي الفلاح: ص 83 دار الكتب العلمية )

وقال في حاشية الطحطاوي: قوله ( كمس الكتب الشرعية ) نحو الفقه ، والحديث ، والعقائد ، فيتطهر لها تعظيما ( حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح: ص 83 دار الكتب العلمية )

And Allah Ta’ala Knows Best

Wassalamu Alaykum

Mufti Ebrahim Desai (M2)
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah


Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: