Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » A brother from Egypt, in our Masjid told the crowd that praying Maghrib salat immediately after the Azaan is against the well known ahadith of the Prophet Muhammad (PBUH) and that we should give at least 10 minutes gap between Azaan and Iqamat.

A brother from Egypt, in our Masjid told the crowd that praying Maghrib salat immediately after the Azaan is against the well known ahadith of the Prophet Muhammad (PBUH) and that we should give at least 10 minutes gap between Azaan and Iqamat.

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

A brother from Egypt, in our Masjid told the crowd that praying Maghrib salat immediately after the Azaan is against the well known ahadith of the Prophet Muhammad (PBUH) and that we should give at least 10 minutes gap between Azaan and Iqamat.

He provided the following Ahadith as proof.

1.  At the Prophet’s (PBUH) sahabah prayed 2 rakat between azaan and Iqamat which needs time.
2.  The Prophet (PBUH) asked us to make dua between azaan and Iqamat.
3.  Some sahabah when they came late and saw others perform individual salat, thought that the salat was over, later found that sahabah were actually praying sunnah before Iqamat.

This has confused many of Indo-Pak brothers in the Masjid.

Please, provide evidence from Ahadith/Sunnah so we can remove this confusion.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

There is difference of opinion with regards to the two rakaats performed before the fard of maghrib.

According to Ahanaaf and the Maalikiya Mazhab it is Makrooh.

According to Hambaliya Mazhab it’s permissible to read the two rakaats but it’s not Sunnah.

According  to the Shafi Mazhab its Sunnah.

قبل صلاة المغرب :

ذهب الحنفية والمالكية إلى كراهة التنفل قبل صلاة المغرب ؛ لقوله صلى الله عليه وسلم : بين كل أذانين صلاة

إلا المغرب . والمراد بالأذانين : الأذان والإقامة ، فبين أذان الصبح وإقامته سنة الفجر ، وبين أذان الظهر وإقامته سنة الظهر القبلية ، وبين أذان العصر وإقامته أربع ركعات مندوبة عند الحنفية ، وبين أذان العشاء وإقامته أربع ركعات مندوبة عند الحنفية إلا المغرب لقصر وقته .

وقال الشافعية : صلاة ركعتين قبل المغرب سنة على الصحيح كما قال النووي ؛ للأمر بهما في حديث أبي داود صلوا قبل صلاة المغرب ركعتين ،  وقال الحنابلة : هما جائزتان ، وليستا بسنة .

كما استدلوا أيضا بما رواه مسلم عن أنس بن مالك : كنا بالمدينة فإذا أذن المؤذن لصلاة المغرب ابتدروا السواري ،  فيركعون ركعتين ركعتين حتى إن الرجل الغريب ليدخل المسجد ، فيحسب أن الصلاة قد صليت من كثرة من يصليهما .

الموسوعة الفقهية الكويتية ج7,ص183, وزارة الأوقاف والشئون الإسلامية – الكويت) )فيه حديث صلاتهم ركعتين بعد الغروب وقبل صلاة المغرب وفي رواية أنهم كانوا يصلونها بعد الأذان وفي الحديث الآخر بين كل أذانين صلاة المراد بالأذانين الأذان والإقامة وفي هذه الروايات استحباب ركعتين بين المغرب وصلاة المغرب وفي المسألة وجهان لأصحابنا أشهرهما لا يستحب وأصحهما عند المحققين يستحب لهذه الأحاديث وفي المسألة مذهبان للسلف واستحبهما جماعة من الصحابة والتابعين من المتأخرين أحمد واسحق

(المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج ,ج6123) (دار إحياء التراث العربي – بيروت(

According to the Hanafi Mazhab

1) It is sunnah to read maghrib sallah immediately after the azaan and Iqamah due to the shortage of time.

Hadith:

عن عبد الله بن مغفل قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ” صلوا قبل صلاة المغرب ركعتين صلوا قبل صلاة المغرب ركعتين

 ” . قال في الثالثة : ” لمن شاء ” . كراهية أن يتخذها الناس سنة

Explination of Hadith:

Nabi Sallahu Alaihi Wasallam had mentioned twice that perform two rakaats before the salaat of maghrib, and the third time he mentioned “who ever wishes” This was mentioned so the sahaabah don’t regard it to be sunnat muakkadah. At most these two rakaats would be in the category of mustahab. If these two rakaats are read a person would be giving preference to a mustahab act over a sunnah act and this will lead to karahat

Mazahir Haq Pg741, Vol 1.

حدثني عبد الله بن بريدة الأسلمي عن أبيه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إن عند كل صلاة ركعتين ما خلا صلاة المغرب

)مشكل الآثار الطاحاوي حديث نمبر 4796)           

 (كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال, ج7,ص778 , حديث نمبر21368 )

Evidence from hanafi fiqh

والظاهر أن السنة فعل المغرب فورا وبعده مباح إلى اشتباك النجوم فيكره بلا عذر ا هـ قلت أي يكره تحريما ، والظاهر أنه أراد المباح ما لا يمنع فلا ينافي كراهة التنزيه ويأتي تمامه قريبا .

(Rad al-Muhtar Vol.1, Pg 368-H.M Saeed)

ولم يستحبهما أبو بكر وعمر وعثمان وعلى وآخرون من الصحابة ومالك وأكثر الفقهاء وقال النخعي هي بدعة وحجة هؤلاء أن استحبابهما يؤدي إلى تأخير المغرب عن أول وقتها قليلا

(المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج ,ج6123) (دار إحياء التراث العربي – بيروت(

قال في النهر : وفي الأذان من الفتح قوله: بكراهته الركعتين قبل المغرب يشير إلى أن تأخير المغرب قدرهما مكروه.

(منحة الخالق ج1,ص248) (فتاوى محموديه ج6,ص457)

آفتاب غروب ہونے کے بعد ہی مغرب کی نماز کا وقت شروع ہو جاتا ہے اور اس میی بلاوجہ دیر کرنا کہ دو رکعات پڑہی جاسکے مکروہ ہے (فتاوى محموديه ج6,ص457)

Note:

Due to the difference of opinions each person should adhere to his own Mazhab.

2) Yes, Dua after the azaan is sunnat but it does mean that extra time should be given for the dua between the azaan and iqamah of maghrib.

اذان کے بعد دعائے  وسیلہ مستحب ہے  (فتاوى محموديه ج5,ص413)

ويدعو عند فراغه بالوسيلة لرسول الله صلى الله عليه وسلم ( ولو كان في المسجد حين سمعه ليس عليه الإجابة ، ولو كان خارجه أجاب ) بالمشي إليه ( بالقدم ، ولو أجاب باللسان لا به لا يكون مجيبا )

(رد المحتار ج1,ص341)

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Luqman Hansrot,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

____

IMPORTANT NOTICE : 

The Darul Iftaa, Madrasah Inaa’miyya Camperdown takes pleasure in inviting you to its 7th Shariah Compliant Business Campaign Programme. This seminar is designed to empower every Muslim with the Shariah Law of Finance and economics.

Sunday, 18th of May 2008 at the Darul Uloom Musjid-Camperdown. Programme begins at 10.00 am

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: