Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I have read in q&a page that if napaki is in /-5.94cm quantity then u dont have to wash it u can offer salah and the salah will be correct with kaharat so i want to ask if i passed a drop of urine or mazi wihtout thinking…can i offer salah in this position ?

I have read in q&a page that if napaki is in /-5.94cm quantity then u dont have to wash it u can offer salah and the salah will be correct with kaharat so i want to ask if i passed a drop of urine or mazi wihtout thinking…can i offer salah in this position ?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I have read in q&a page that if napaki is in /-5.94cm quantity then u dont have to wash it u can offer salah and the salah will be correct with kaharat so i want to ask if i passed a drop of  urine or mazi wihtout thinking any sexual thing(not that thing which is occur during sexual  intercourse) less quantity then /-5.94cm so if i dont wash my undergarment or private part, can  i offer salah in this position ?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

If any impurity is less than 5.94cm then salah will be valid without washing it. However the salah will be makrooh. Therefore it is preferable that one washes that amount of impurity as well.

البحر الرائق شرح كنز الدقائق – (ج 1 / ص 228) رشيدية

ومراده من العفو صحة الصلاة بدون إزالته لا عدم الكراهة لما في السراج الوهاج وغيره إن كانت النجاسة قدر الدرهم تكره الصلاة معها إجماعا ، وإن كانت أقل وقد دخل في الصلاة نظر إن كان في الوقت سعة فالأفضل إزالتها واستقبال الصلاة ، وإن كانت تفوته الجماعة ، فإن كان يجد الماء ويجد جماعة آخرين في موضع آخر فكذلك أيضا ليكون مؤديا للصلاة الجائزة بيقين ، وإن كان في آخر الوقت أو لا يدرك الجماعة في موضع آخر يمضي على صلاته ولا يقطعها .

ا هـ .

والظاهر أن الكراهة تحريمية لتجويزهم رفض الصلاة لأجلها ولا ترفض لأجل المكروه تنزيها وسوى في فتح القدير بين الدرهم وما دونه في الكراهة ورفض الصلاة ، وكذا في النهاية والمحيط وفي الخلاصة ما يقتضي الفرق بينهما فإنه قال : وقدر الدرهم لا يمنع ويكون مسيئا ، وإن كان أقل فالأفضل أن يغسلها ولا يكون مسيئا ا هـ .

Behishti Zewar 2/2 Maktaba Makiyya

Ahsanul Fatawa 2/89 H.M.Saeed

Fatawa Mahmoodiyyah 5/222 Jamia Farooqiya

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Ishaq E. Moosa,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: