Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » What is the definition of Sunnah….What are the rulings in Sharia about Qadaa prayer? Do we have to make up for all the missed prayer in our lifetime…

What is the definition of Sunnah….What are the rulings in Sharia about Qadaa prayer? Do we have to make up for all the missed prayer in our lifetime…

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

What is the definition of Sunnah. What are the types of sunnah. Is there any type of sunnah if we don’t follow resulted in committing sins. Please give example.

What are the rulings in Sharia about Qadaa prayer? Do we have to make up for all the missed prayer in our lifetime. Please give the reference of Hadith to answer this question.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

According to Shariah, the definition of Sunnah is “A prophetic way of life”.

Sunnah is categorized into two

  • Sunan Huda
  • Sunan Zawaaid

SUNAN HUDA

Are those practices of Nabi (صلى الله عليه وسلم) that relate to the matters of Deen. An example of Sunan Huda is the prophetic manner, manner of performing Salaah etc.

Sunan e Muakadah (those practices that were not left out by Nabi (صلى الله عليه وسلم) except on a few occasions) falls in the category of Sunan Huda.

A person leaving out this type of Sunnah will be sinful.

SUNAN ZAWAA’ID

Are those practices of Nabi (صلى الله عليه وسلم) that relate to his personal habits and likes. For example, he liked to eat a certain type of food, the type of clothes he wore or the manner he walked, talked etc.

If a person practices upon this type of Sunnah, he/she will be rewarded and one will not be sinful for leaving out this type of Sunnah.

حاشية رد المحتار – (ج 1 / ص 111(

مطلب في السنة وتعريفها والسنة نوعان: سنة الهدى، وتركها يوجب إساءة وكراهية كالجماعة والاذان والاقامة ونحوها، وسنة الزوائد وتركها لا يوجب ذلك، كسير النبي عليه الصلاة والسلام في لباسه وقيامه وقعوده.

والنفل، ومنه المندوب يثاب فاعله ولا يسئ تاركه، قيل وهو دون سنن الزوائد.

ويرد عليه أن النفل من العبادات وسنن الزوائد من العادات، وهل يقول أحد إن نافلة الحج دون التيامن في التنعل والترجل؟.

كذا حققه العلامة ابن الكمال في تغيير التنقيح وشرحه.

أقول: فلا فرق بين النفل وسنن الزوائد من حيث الحكم لانه لا يكره ترك كل منهما، وإنما الفرق كون الاول من العبادات والثاني من العادات، لكن أورد عليه أن الفرق بين العبادة والعادة هو النية المتضمنة للاخلاص كما في الكافي وغيره، وجميع أفعاله (ص) مشتملة عليها كما بين في محله.

وأقول: قد مثلوا لسنة الزوائد أيضا بتطويله عليه الصلاة والسلام القراءة والركوع والسجود، ولا شك في كون ذلك عبادة، وحينئذ فمعنى كون سنة الزوائد عادة أن النبي (ص) واظب عليها حتى صارت عادة له ولم يتركها إلا أحيانا، لان السنة هي الطريقة المسلوكة في الدين، فهي في نفسها عبادة وسميت عادة لما ذكرنا.

ولما لم تكن من مكملات الدين وشعائره سميت سنة الزوائد، بخلاف سنة الهدى وهي السنن المؤكدة القريبة من الواجب التي يضلل تاركها، لان تركها استخفاف بالدين، وبخلاف النفل فإنه كما قالوا: ما شرع لنا زيادة على الفرض والواجب والسنة بنوعيها، ولذا جعلوا قسما رابعا وجعلوا منه المندوب والمستحب، وهو ما ورد به دليل ندب يخصه كما في التحرير، فالنفل: ما ورد به دليل ندب عموما أو خصوصا ولم يواظب عليه النبي (ص)، ولذا كان دون سنة الزوائد كما صرح به في التنقيح.

وقد يطلق النفل على ما يشمل السنن الرواتب، ومنه قولهم باب الوتر والنوافل، ومنه تسمية الحج نافلة لان النفل الزيادة وهو زائد على الفرض، مع أنه من شعائر الدين العامة، ولا شك أنه أفضل من تثليث غسل اليدين في الوضوء ومن رفعهما للتحريمة مع أنهما من السنن المؤكدة فتعين ما قلنا، وبه اندفع ما أورده ابن الكمال، فاغتنم تحقيق هذا المحل فإنك لا تجده في غير هذا الكتاب، والله تعالى أعلم بالصواب

2. According to Shariah, one will have to make up for all the Salaah he/she has missed after reaching the age of maturity/ puberty. If a person is unable to make the Qadha until he/she is in the final stages of life, it is necessary for him/her to make Wasiyyah (bequest) for Fidyah to be paid for the missed Salaah.

حاشية رد المحتار – (ج 2 / ص 106(

ال في البحر: وينبغي أن يقال: محمله ما إذا لم يقدر في مرضه على الايماء بالرأس، أما إن قدر عليه بعد عجزه فإنه يلزمه القضاء وإن كان موسعا لتظهر فائدته في الايصاء بالاطعام عنه ا ه.

قلت: وهو مأخوذ من الفتح، فإنه قال: ومن تأمل تعليل الاصحاب في الاصول انقدح في ذهنه إيجاب القضاء على هذا المريض إلى يوم وليلة حتى يلزمه الايصاء به إن قدر عليه بطريق، وسقوطه إن زاد ا ه.

And Allah knows best

Wassalam

Muhammed Zakariyya Desai,
Assistant Mufti

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: