Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » If one item has a slight smell e.g. your hands when you put lotion on them. then if with your dry but moist hands you unitentionally touch an area of very miniscule impurity…then how do you decide whether or not your hands become napaak?

If one item has a slight smell e.g. your hands when you put lotion on them. then if with your dry but moist hands you unitentionally touch an area of very miniscule impurity…then how do you decide whether or not your hands become napaak?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1)if one item has a slight smell e.g. your hands when  you put lotion on them. then if with your dry but moist hands you unitentionally touch an area of very miniscule impurity( it is so small that it cant be seen, though a very small quantity may have transferred there from elsewhere), then how do you decide whether or not your hands become napaak? i had read somewhere else that your hands( in this case, the  ‘item’) will only be considered napaak when the smell of the impurity predominates over the normal smell( in my case, the smell of the lotion on my hands). Slight changes in smell do not matter so long as the smell of the impurity itself cannot be detected. Is this true?

2) if you touch an area of impurity with a wet hand though the original area of impurity was so little, then how do you know whether or not it has been transferred. the impurity i am reffering to is mazi, which is alread transparent in colour. if such a small amount transfers that it cannot be seen with the naked eye, then is it sufficient to say that the other thing is still paak? scientifically, molecules of the impurity will almost definitely have transferred, though islamically if we cant notice anything being apparent, then will the other item remain paak?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatoh

Smell in itself does not play any roll in determining whether an item is pure or impure.

The method of determining the transferring of impurity when it comes to wetness etc would be as follows…

If a dry item is pure and touches a wet item which is impure, the dry item would become impure. If it is vise versa, the impurity of the dry item would not transfer to the wet item.      

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق – (ج 18 / ص 327المكتبة الشاملة)

 وذكر المرغيناني إن كان اليابس هو الطاهر يتنجس لأنه يأخذ بللا من النجس الرطب ، وإن كان اليابس هو النجس والطاهر الرطب لا يتنجس لأن اليابس النجس يأخذ بللا من الطاهر ، ولا يأخذ الرطب من اليابس شيئا ، ويحمل على أن مراده فيما إذا كان الرطب ينفصل منه شيء ، وفي لفظه إشارة إليه حيث نص على أخذ البلة ، وعلى هذا إذا نشر الثوب المبلول على حبل نجس ، وهو يابس لا يتنجس الثوب لما ذكرنا من المعنى ، وقال قاضيخان في فتاواه إذا نام الرجل على فراش فأصابه مني ويبس وعرق الرجل ، وابتل الفراش من عرقه إن لم يظهر له أثر البلل في بدنه لا يتنجس جسده ، وإن كان العرق كثيرا حتى ابتل الفراش ثم أصاب بلل الفراش جسده ، وظهر أثره في جسده يتنجس بدنه ، وكذا الرجل إذا غسل رجله فمشى على أرض نجسة بغير مكعب فابتل الأرض من بلل رجله ، واسود وجه الأرض لكن لم يظهر أثر بلل الأرض في رجله فصلى جازت صلاته ، وإن كان بلل الماء في رجله كثيرا حتى ابتل به وجه الأرض ، وصار طينا ثم أصاب الطين رجله لا تجوز صلاته ، ولو مشى على أرض نجسة رطبة ، ورجله يابسة تتنجس .

حاشية الطحاوي على المراقي – (152 دار الكتب العلمية)

من عرق نائم قيد اتفاقي فالمستيقظ كذلك كما يفهم من مسألة القدم ولو وضع قدمه الجاف الطاهر أونام على نحو بساط نجس رطب إن إبتل ما أصاب ذلك تنجس وإلا فلا ولا عبرة بمجرد النداوة على المختار كما في السراج عن الفتاوى

Whenever you are unaware or doubtful on the purity of any item, then as a precautionary measure you should wash that item. However, with this you should avoid having unnecessary doubts.   

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Ismail Moosa,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: