Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Will the marriage with someone who becomes a Sunni be valid even if their parents don’t convert?

Will the marriage with someone who becomes a Sunni be valid even if their parents don’t convert?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

assalam walaikum!

i am a sunni muslim and there is a guy i know him since long h wants to marry me and is willing to convert to suni’ism but he cant force his parents to convert. Will the marriage is permissiable if he converts to sunni ?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible for you to marry a Muslim man who has converted to Sunni Islam (Ahlus Sunnah wal Jamah).[i] It is not a condition for the validity of a marriage that the parents also convert.[ii]

And Allah Ta’āla Knows Best

Abrar Habib

Student – Darul Iftaa

New York City, New York, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

26-12-1440|27-08-2019

 

 

 

 


[i]  

بدائع الصنائع (٥٨٧)، ج-٣، ص-٤٧٤، دار الكتب العلمية

ومنها إسلام الرجل إذا كانت المرأة مسلمة، فلا يجوز إنكاح المؤمن الكافر…

 

مختصر للقدوري (٤٢٨)، ص-٣٣٥، مؤسسة الريان

ويجوز تزوج الكتابيات، ولا يجوز تزوج المجوسيات..

 

المختار للفتاوى (٦٨٣)، ص-٣٣٧، دار البشائر الإسلامية

ويجوز تزويج الكتابيات والصابئيات.

 

فتاوی محموديۃ، ج-١٠، ص-٥٠٦، جامعۃ فاروقيۃ

 

[ii]

المحيط البرهاني (٦١٦)، ج-٤، ص-٣١، إدارة القرآن

ثم المرأة إذا زوجت نفسها من غير كفء صح النكاح في ظاهر الرواية عن أبي حنيفة رحمه الله، وهو قول أبي يوسف رحمه الله آخراً، وقول محمد رحمه الله آخراً أيضاً لما يأتي بيانه بعد هذا إن شاء الله

 

بدائع الصنائع (٥٨٧)، ج-٣، ص-٥٧٤، دار الكتب العلمية

وأما الثاني فالنكاح الذي الكفاءة فيه شرط لزومه هو إنكاح المرأة نفسها من غير رضا الأولياء لا يلزم حتى لو زوجت نفسها من غير كفء من غير رضا الأولياء لا يلزم. وللأولياء حق الاعتراض؛ لأن في الكفاءة حقا للأولياء…

… وأما الثالث في بيان ما تعتبر فيه الكفاءة، فما تعتبر فيه الكفاءة أشياء… ومن له أب واحد في الإسلام لا يكون كفئا لمن له آباء كثيرة في الإسلام؛ لأن تمام التعريف بالجد، والزيادة على ذلك لا نهاية لها، وقيل هذا إذا كان في موضع قد طال عهد الإسلام وامتد. فأما إذا كان في موضع كان عهد الإسلام قريبا بحيث لا يعير بذلك، ولا يعد عيبا يكون بعضهم كفئا لبعضهم؛ لأن التعيير إذا لم يجبر بذلك، ولم يعد عيبا لم يلحق الشين والنقيصة، فلا يتحقق الضرر.

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: