IslamQA.org Logo

Zakaah on children’s gold

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

Dear Mufti Sahab, I am asking this question for second time, I request you to please answer my question. My wife has 30 Tola Gold in her possession. She distributed 15 Tola Gold each between our two daughters ( One is 9 Years Old and other is 5 Years Old ) as she does not want to keep any wordly item in her possession. Till date she use to take out Zakaat on 30 Tola Gold each year, Now my question is, since she distributed her Gold between our daughters and they are not baligh, is it obligatory to take out Zakaat each year on Gold in possession of our daughters. – Jazakallah Khair.

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

In principle, there is no zakaah on the wealth of a child[1].

In the enquired situation, if your wife gifted the gold to your daughters and she relinquished all rights from the gold, then the gold now belongs to the daughters. In this situation, there will be no zakaah on the gold gifted to the daughters until they reach puberty.

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

_______


[1] الأصل للشيباني (2/ 56)

قال: لأن الصلاة لا تجب على الصغير ولا على المعتوه المجنون، فكذلك لم تجب عليهما الزكاة.

 

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (2/ 261)

مسألة: [من لا تجب عليه زكاة] قال أبو جعفر: (ولا زكاة على طفل، ولا على مجنون في مواشيهما، ولا في ذهبهما وفضتهما، وكذلك المكاتب، والذمي).

قال أبو بكر أحمد: يروى نحو قول أصحابنا في نفي زكاة مال اليتيم عن عبد الله بن مسعود، وابن عباس، في آخرين من الصحابة والتابعين رضي الله عنهم أجمعين.

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 4)

ومنها البلوغ عندنا فلا تجب على الصبي وهو قول علي وابن عباس فإنهما قالا: ” لا تجب الزكاة على الصبي حتى تجب عليه الصلاة ” وعند الشافعي ليس بشرط وتجب الزكاة في مال الصبي، ويؤديها الولي وهو قول ابن عمر وعائشة وكان ابن مسعود يقول: يحصي الولي أعوام اليتيم فإذا بلغ أخبره وهذا إشارة إلى أنه تجب الزكاة لكن ليس للولي ولاية الأداء.

 

الفتاوى الهندية (1/ 172)

ومنها العقل والبلوغ فليس الزكاة على صبي ومجنون إذا وجد منه الجنون في السنة كلها هكذا في الجوهرة النيرة فلو أفاق في جزء من السنة بعد ملك النصاب في أولها وآخرها قل ذلك أو كثر يلزمه الزكاة كذا في العيني شرح الهداية وهو ظاهر الرواية هكذا في الكافي قال صدر الإسلام أبو اليسر وهو الأصح كذا في شرح النقاية للشيخ أبي المكارم هذا في الجنون العارضي بأن جن بعد البلوغ أما في الأصلي بأن بلغ مجنونا فعند أبي حنيفة رحمه الله تعالى يعتبر ابتداء الحول من وقت الإفاقة كذا في الكافي وكذا الصبي إذا بلغ يعتبر ابتداء الحول من وقت بلوغه هكذا في التبيين

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Find more answers indexed from: Askimam.org
Read more answers with similar topics: