Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Misc. queries pertaining to removing impurities

Misc. queries pertaining to removing impurities

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamu ‘alaykum, 

I pray you are in the best state of iman and health. I have a couple of questions regarding impurity, if you don’t mind. 

1) I understand that impurity on smooth surfaces can be cleansed by wiping the surface thrice. I understand that tiles are smooth surfaces. However, I have recently read that the grout in between tiles cannot be cleansed by wiping, but water must be poured over it. Up until now, I have been cleansing impurities from my tiles (which have grout in between them) by wiping. Does this mean that my house floors are all impure because wiping/mopping would have caused impurities (which I wiped) to spread? It would be quite difficult to pour water over all of the tiled areas in my house. 

2) Does the natural moisture that people have on their hands spread najasah? Sometimes I realise that though my hands are not wet, they are naturally moist. If i touched something impure with my hand, would my hands become impure? 

Jazakumullahu khayran

Wassalam

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Hereunder is the response to your queries:

  1. Smooth surfaces will be considered pure when wiped thoroughly.[i] Grout will follow the ruling of earth; when the impurity dries and no trace of it remains, the grout will be considered pure.[ii] If any impurity has been wiped over to the tiles from the grout, then wiping the tiles will render it pure.
  2. You have expressed doubt about what is pure and what is impure. What is the touched item you refer to as impure? How did you determine that to be impure?[iii]

And Allah Ta’āla Knows Best

Tahmid Chowdhury

Student Darul Iftaa

New York, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.


[i]

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 310)

و) يطهر (صقيل) لا مسام له (كمرآة) وظفر وعظم وزجاج وآنية مدهونة أو خراطي وصفائح فضة غير منقوشة بمسح يزول به أثرها مطلقا به يفتى

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 236)

(قوله ونحو السيف بالمسح) أي يطهر كل جسم صقيل لا مسام له بالمسح جديدا كان أو غيره فخرج الجديد إذا كان عليه صدأ أو منقوشا فإنه لا يطهر إلا بالغسل وخرج الثوب الصقيل لوجود المسام ودخل الظفر إذا كان عليه نجاسة فمسحها وكذلك الزجاجة والزبدية الخضراء أعني المدهونة والخشب الخراطي والبوريا القصب كما في فتح القدير وزاد في السراج الوهاج العظم والآبنوس وصفائح الذهب والفضة إذا لم تكن منقوشة

[ii]

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 311)

(و) تطهر (أرض) بخلاف نحو بساط (بيبسها) أي: جفافها ولو بريح (وذهاب أثرها كلون) وريح (ل) أجل (صلاة) عليها (لا لتيمم) بها؛ لأن المشروط لها الطهارة وله الطهورية.

(و) حكم (آجر) ونحوه كلبن (مفروش وخص) بالخاء تحجيرة سطح (وشجر وكلأ قائمين في أرض كذلك) أي: كأرض، فيطهر بجفاف وكذا كل ما كان ثابتا فيها لأخذه حكمها باتصاله بها فالمنفصل يغسل لا غير، إلا حجرا خشنا كرحى فكأرض

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 237)

ويشارك الأرض في حكمها كل ما كان ثابتا فيها كالحيطان والأشجار والكلأ والقصب وغيره ما دام قائما عليها فيطهر بالجفاف وهو المختار، كذا في الخلاصة

أحسن الفتاوى ٢/٨٨

فتاوى محمودية ٨/٣٣١

[iii]

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 733)

وقال قاضي خان في فتاواه: إذا نام الرجل على فراش فأصابه مني ويبس وعرق الرجل وابتل الفراش من عرقه إن لم يظهر أثر البلل في بدنه لا يتنجس جسده، وإن كان العرق كثيرا حتى ابتل الفراش ثم أصاب بلل الفراش جسده وظهر أثره في جسده يتنجس بدنه، وكذا إذا غسل رجله فمشى على أرض نجسة بغير مكعب فابتل الأرض من بلل رجله واسود وجه الأرض لكن لم يظهر أثر بلل الأرض في رجله فصلى جازت صلاته، وإن كان بلل الماء في رجله كثيرا حتى ابتل وجه الأرض وصار طينا ثم أصاب الطين رجله لا تجوز صلاته. ولو مشى على أرض نجسة رطبة ورجله يابسة تتنجس اه

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: