Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » What can unintentionally constitute a divorce?

What can unintentionally constitute a divorce?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

What are the works and activities mistakenly done by husband or wife that make devorce unintentionally? If devorce is done unintentionally by any of these activities, how that can be recovered? Please mention all the reasons.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Hazrat Abu Huraira (رضي الله عنه) has narrated that the Prophet (ﷺ) said: There are three things which, whether undertaken seriously or in jest, are treated as serious: Marriage, divorce and taking back a wife (after a divorce which is not final).[i] 

If one utters the words of divorce while attributing it to his wife, the divorce will be valid.[ii] The simple solution is never to utter the divorce word to ones wife under any circumstances.

And Allah Ta’āla Knows Best

Aboobakr Siddeeq bin Mufti Amjad Mohammad

Student Darul Iftaa

Azaadville, JHB, South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[i]

سنن الترمذي -طبعة بشار -ومعها حواشي – (٢ ٤٨١)

عن أبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ثلاث جدهن جد ، وهزلهن جد : النكاح ، والطلاق ، والرجعة

سنن أبي داود – (٢ ٢٥٩)

عن أبي هريرة ، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ثلاث جدهن جد ، وهزلهن جد : النكاح ، والطلاق ، والرجعة

سنن الدارقطني ـ تدقيق مكتب التحقيق – (٤ ٣٧٩)

حدثنا محمد بن إسماعيل الفارسي ، حدثنا أبو زرعة الدمشقي ، حدثنا يحيى بن صالح ، حدثنا سليمان بن بلال عن عبد الرحمن بن أردك سمع عطاء يقول أخبرني يوسف بن ماهك أنه سمع أبا هريرة يحدث عن النبي صلى الله عليه وسلم قال ثلاث جدهن جد وهزلهن جد النكاح والطلاق والرجعة

السنن الكبرى للبيهقي وفي ذيله الجوهر النقي – (٧ ٣٤٠)

سمع أبا هريرة رضى الله عنه يقول عن النبى -صلى الله عليه وسلم- :« ثلاث جدهن جد وهزلهن جد النكاح والطلاق والرجعة »

 

[ii] ] ]

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ـ مشكول – (٦ ٢٨٥)

 وكذا إذا أراد شيئا فجرى على لسانه الطلاق ، أو العتاق أو النذر لزمه ذلك لقوله عليه السلام { ثلاث جدهن جد وهزلهن جد الطلاق والعتاق والنكاح } والنذر في معنى الطلاق والعتاق ؛ لأنه لا يحتمل الفسخ بعد وقوعه

الاختيار لتعليل المختار – (٣ ١٤٠)

( ويقع طلاق الأخرس بالإشارة )

والمراد إذا كانت إشارته معلومة وقد عرف في موضعه

قال : ( وكذلك اللاعب بالطلاق والهازل به ) لقوله عليه الصلاة والسلام : ‘ ثلاث جدهن

جد وهزلهن جد : الطلاق والنكاح والعتاق ‘ وقال عليه الصلاة والسلام : ‘ من طلق لاعبا

جاز ذلك عليه ‘ وعن أبي الدرداء أنه قال : من لعب بطلاق أو عتاق لزمه

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع – (٧ ٥٥)

وكذا كونه جادا ليس بشرط فيقع طلاق الهازل بالطلاق واللاعب لما روي عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال { ثلاث جدهن جد وهزلهن جد النكاح والطلاق والعتاق ، وروي النكاح والطلاق والرجعة } وعن أبي الدرداء رضي الله عنه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال { من لعب بطلاق أو عتاق لزمه } 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: