Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Event Cards

Event Cards

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamualaykum wr wb

If someone starts an online business of making event cards, he will get order of making cards for all sorts of events like birthdays, bridal shower, valentines etc.

Is it permissible to run such business or the person will also be involved in promoting such un-islamic events?

JazakAllahu khayr

wasalam

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle it is permissible to make event cards. However if the purpose of the cards is anything unIslamic like valentines etc. then it is not permissible as that will be promoting or assisting in the sin/unIslamic practice.[i]

And Allah Ta’āla Knows Best

Imran Patel

Student Darul Iftaa

Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[i]

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (7/ 481)

في «العيون» : لو استأجر رجلاً ينحت له أصناماً أو يزخرف له بيتاً بتماثيل والأصباغ من رب البيت فلا أجر؛ لأن فعله معصية، وكذلك لو استأجر نائحة أو مغنية فلا أجر لها؛ لأن فعلها معصية.

وفي «فتاوى أهل سمرقند» : إذا استأجر رجلاً ينحت له طنبوراً أو بربطا ففعل يطيب له الأجر إلا أنه يأثم في الإعانة على المعصية، وإنما وجب الأجر في هذه المسألة ولم يجب في نحت الصنم؛ لأن جهة المعصية ثمة مستغنية؛ لأن الصنم لا ينحت إلا للمعصية أما في نحت الطبل والطنبور جهة المعصية ليست بمتعينة؛ لأنها كما للمعصية تصلح لغير المعصية بأن يجعل وعاء للأشياء

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (7/ 482)

كذلك لو أن امرأة استكتبته كتاباً، إلى حبها جاز ويطيب له الأجر؛ لأنه بدل عمله، وقال أبو حنيفة: لا تجوز الإجارة على شيء من اللهو والمزامير والطبل وغيره؛ لأنها معصية والإجارة على المعصية باطلة؛ ولأن الأجير مع المستأجر يشتركان في منفعة ذلك فتكون هذه الإجارة واقعة على عمل هو فيه شريك،

حکما یہ ہے کہ وہ چیز بجز معصیت کے کسی دوسرے کام میں آتی ہی نہ ہو جیسے آلات معازف طبلہ سارنگی اور مختلف قسم کے آلات موسیقی

جواہر الفقہ (510/7) مکتبہ دار العلوم کراچی

اگر عمارت کا نمونہ ایسا ہو کہ اسے سنیما یا بنک وغیرہ کے سوا کسی دوسرے کام میں بسہولت استعمال نہ کیا جاسکتا ہو تو اس کی تعمیر کی اجرت ناجائز

احسن الفتاوی (92/8) ایچ ایم سعید کمپنی

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: