Home » Hanafi Fiqh » DarulIftaBirmingham » Can Salah Be Recited in English or Any Other Language Other Than Arabic?

Can Salah Be Recited in English or Any Other Language Other Than Arabic?

Answered as per Hanafi Fiqh by DarulIftaBirmingham

Answered by: Mufti Mohammed Kamran Abid

Question:

Can Salat be recited in English or any other language other than Arabic?

In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful

Answer:

It is not permissible for a person to recite their Salaah in another language besides Arabic and the Salaah will break if performed in another language.[1]

Only Allah knows best

Written by Mufti Mohammed Kamran Abid

Checked and approved by Mufti Mohammed Tosir Miah

Darul Ifta Birmingham

[1] قوله: أو قرأ؛ أي قرأ القرآنَ في الصلاةِ بالفارسيّة أو بغيرها غير العربيَّة، وهو عاجزٌ عن قراءةِ العربيَّة، وهذا بالاتِّفاق بين أبي حنيفةَ وصاحبيه، ووجهه أنّ القرآن وإن كان اسماً للنظمِ والمعنى جميعاً لكنَّ معناه لا خفاءَ في أنّه قرآنٌ من وجه، بل هو أهمّهما، فإذا عجزَ عن قراءة القرآنِ من كلّ وجه، لزمَ عليه أن يقرأ القرآنَ من وجه؛ لأنَّ التكليف بحسبِ الوسع، والمشهورُ من مذهب أبي حنيفةَ أنّه تجوز القراءةُ بغير العربية للقادر وللعاجز كليهما، بناءً على أنّ العبرةَ للمعنى وقد ثبت رجوعه عنه إلى قولهما أنّه لا يجوز إلا للعاجزِ كما ذكره في ((التلويح)) وغيره، وقد أثبت العينيّ في ((شرح الكنْز))، والطرابلسيّ في ((البرهان)) رجوعه في مسألةِ التتكبير أيضاً (عمدة الرعاية بتحشية شرح الوقاية, vol. 2, pg. 269)

وعندهما إذا كان يحسن العربية لا يجوز وتفسد صلاته كذا ذكر شمس الأئمة الحلواني رحمه الله تعالى وعلى هذا الخلاف جميع أذكار الصلاة من التشهد والقنوت والدعاء وتسبيحات الركوع والسجود فإن قال بالفارسية يا رب بيامر زمرا إذا كان يحسن العربية تفسد صلاته وعنده لا تفسد وكذا كل ما ليس بعربية كالتركية والزنجية والحبشية والنبطية (فتاوى قاضيخان, vol. 1, pg. 41)

This answer was collected from DarulIftaBirmingham.co.uk, which is run under the supervision of Mufti Mohammed Tosir Miah from the United Kingdom.

Read answers with similar topics: