Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » How does the angel of death extract souls?

How does the angel of death extract souls?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Salaam my question is that if the angel of death comes to every person then how because everyday people die and what about those people who are killed does the angel of death to them aswell. And those who are killed at the same times how does the angel of deagh come to them at the same time.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

You enquire how the angel of death extracts the lives of many people who die at the same time.

At the outset, it should be understood that Allah Ta’ala himself gives death, not the angels. This is understood from the following verse: 

اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا ۖ فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ –(39:42)

Translation: It is Allah Who takes away the souls of people at the hour of their death, and takes away at the time of sleep the souls of those that have not died. Then He keeps those for which He has decreed death and releases the others for a specified term. Indeed, in that are signs for a people who give thought. (39:42)

Allah Ta’ala is above time and place. He has the power to do everything. Nothing is impossible for Allah Ta’ala. Allah Ta’ala says:

إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ – (2:20)

Translation: Indeed, Allah is over all things competent. (2:20)

The angels are deputed by Allah Ta’ala to extract the souls/lives of people. Allah Ta’ala can give the power to one angel to extract many souls at one time. We also understand that the angel of death, Izraeel has many angels under him to extract the souls of people.[1] This is understood from the following verses:

فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ ۚ أُولَٰئِكَ يَنَالُهُمْ نَصِيبُهُم مِّنَ الْكِتَابِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ قَالُوا أَيْنَ مَا كُنتُمْ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ ۖ قَالُوا ضَلُّوا عَنَّا وَشَهِدُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ -(7:37)

Translation: Who is more unjust then he who invents a falsehood, ascribing it to Allah, or who rejects His revelation as false? Their full portion of God’s Decree shall reach them, until Our deputed angels come to them to take charge of their souls, and say: ‘Where are the deities now, those whom you invoked besides Allah?’ They will say: ‘They are all gone away from us.’ And they shall bear witness against themselves that they were unbelievers. (7:37)

الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ ۖ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِن سُوءٍ ۚ بَلَىٰ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ -(16:28)

Translation: The same unbelievers who, when the angels seize them and cause them to die while they are engaged in wrong-doing, they will proffer their submission saying: “We were engaged in no evil.” (The angels will answer them): “Surely Allah knows well all that you did. (16:28)

In the aformentioned verses, the word ‘angels’ (plural form) is used, which shows that the angel of death does not do this duty alone.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mudassir Benish

Student-Darul Iftaa
Houston, TX, U.S.A

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai

 


 

مصنف ابن أبي شيبة (7/ 136) [1]

حفص بن غياث، عن الحسن بن عبيد الله، عن إبراهيم، عن ابن عباس في قوله: ” {توفته رسلنا وهم لا يفرطون} [الأنعام: 61] “، قال: «أعوان ملك الموت من الملائكة

 

حلية الأولياء وطبقات الأصفياء (3/ 286)

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ مَالِكٍ، ثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ، حَدَّثَنِي أَبِي، ثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا الثَّوْرِيُّ، عَنْ رَجُلٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، قَالَ: «جُعِلَتِ الْأَرْضُ لِمَلَكِ الْمَوْتِ مِثْلَ الطَّسْتِ، يَتَنَاوَلُ مِنْهَا حَيْثُ يَشَاءُ، وَجُعِلَتْ لَهُ أَعْوَانٌ يَتَوَفَّوْنَ الْأَنْفُسَ , ثُمَّ يَقْبِضُهَا مِنْهُمْ»

 

تفسير الماوردي = النكت والعيون (4/ 357) 2

 قوله تعالى: {قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوتِ الَّذِي وُكّلَ بِكُمْ} أي يقبض أرواحكم والتوفي أخذ الشيء على تمام , مأخوذ من توفية العدد ومنه قولهم استوفيت دَيْني من فلان. ثم في توفي ملك الموت لهم قولان: الأول: بأعوانه. الثاني: بنفسه.

 

تفسير القرطبي (14/ 93)

وذكر الخطيب أبو بكر أحمد بن علي بن ثابت البغدادي قال: حدثني أبو محمد الحسن بن محمد الخلال قال: حدثنا أبو محمد عبد الله بن عثمان الصفار قال حدثنا أبو بكر حامد المصري قال حدثنا يحيى بن أيوب العلاف قال حدثنا سليمان بن مهير الكلابي قال: حضرت مالك بن أنس رضي الله عنه فأتاه رجل فسأله: أبا عبد الله، البراغيث أملك الموت يقبض أرواحها؟ قال: فأطرق مالك طويلا ثم قال: ألها أنفس؟ قال نعم. قال: ملك الموت يقبض أرواحها،” الله يتوفى الأنفس حين موتها” [الزمر: 42]. قال ابن عطية بعد ذكره الحديث: وكذلك الأمر في بني آدم، إلا أنه نوع شرف بتصرف ملك وملائكة معه في قبض أرواحهم. فخلق الله تعالى ملك الموت وخلق على يديه قبض الأرواح، واستلالها من الأجسام وإخراجها منها. وخلق الله تعالى جندا يكونون معه يعملون عمله بأمره، فقال تعالى:” ولو ترى إذ يتوفى الذين كفروا الملائكة” [الأنفال: 50]، وقال تعالى:” توفته رسلنا” [الانعام: 61] وقد مضى هذا المعنى في” الأنعام” والبارئ خالق الكل، الفاعل حقيقة لكل فعل، قال الله تعالى:” الله يتوفى الأنفس حين موتها والتي لم تمت في منامها” [الزمر: 42].” الذي خلق الموت والحياة” [الملك: 2].” يحيي ويميت” [الأعراف: 158]. فملك الموت يقبض والأعوان يعالجون والله تعالى يزهق الروح. وهذا هو الجمع بين الآي والأحاديث، لكنه لما كان ملك الموت متولي ذلك بالوساطة والمباشرة أضيف التوفي إليه كما أضيف الخلق للملك، كما تقدم في” الحج” . وروي عن مجاهد أن الدنيا بين يدي ملك الموت كالطست بين يدي الإنسان يأخذ من حيث شاء. وقد روي هذا المعنى مرفوعا، وقد ذكرناه في (كتاب التذكرة).

 

Maariful Quraan, Mufti Shafee RA. eng.vol.7 pg.74

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: