Home » Hanafi Fiqh » ShariahBoard.org » Handshake with the opposite gender

Handshake with the opposite gender

Answered as per Hanafi Fiqh by ShariahBoard.org

Assalamualaikum,

I am living in the middle east and I work as a doctor. Over here, it is easy to refuse a woman’s handshake as the culture allows. Although, professionally I have to touch the female gender when I examine them as a patient. I will be moving to USA in a few months and am a little concerned about greeting the opposite gender over there, especially during interviews, or other meetings. 

Is it permissible for a man to shake a woman’s hand? What if the woman is aged more than 55 years. 

Further, if it is not permissible, what is the best way to avoid handshake without being offensive? You know these days there is a fitna that islam is demeaning woman and if a man refuses handshake with a woman, he is apparently, demeaning her.

Appreciate your sincere advice.

الجواب وباللہ التوفیق

Islamic culture is the best culture. No culture is a culture compared to Islam, and the Muslim society has got so much over-awed by the culture of the Non-Muslims that the Islamic culture, Islamic commandments, and the Sunnats of Nabi ﷺ has become low-value and unimportant. We show no care while we are exercising negligence towards the Sunnats and the Islamic commandments. We do care for the apparent happiness and unhappiness of the Non-Muslims who are the rebels to Nabi ﷺ and the enemies to Islam and the Muslims. Therefore, keep in front the Islamic commandments, if they feel bad then let them feel bad, to please them we can’t displease Allaah T’aalaa.

After this short preface the summary of the answers is this that it’s Haraam to shake hands with a strange woman, especially when the she is a young woman. Nabi ﷺ also used to take pledge from the women, but his pledge used to be via a cloth, neither he would shake hands with any woman nor he would touch any. However, there is room to shake hands with a 65, 70 years old woman whom a person doesn’t feel lust towards. If there is apprehension of lust like nowadays old women also adorn themselves this way then there is no room for that either. Nevertheless, you could do this much that without shaking hands you use courteous and polite words.

As far as the medical evaluation is concerned, if lady doctor is not available and it’s also necessary to see the patient then there is room to touch her as needed, without lust, otherwise not.

اعْلَمْ : أَنَّهُ لَا يَجُوزُ لِلرَّجُلِ الْأَجْنَبِيِّ أَنْ يُصَافِحَ امْرَأَةً أَجْنَبِيَّةً مِنْهُ . وَلَا يَجُوزُ لَهُ أَنْ يَمَسَّ شَيْءٌ مِنْ بَدَنِهِ شَيْئًا مِنْ بَدَنِهَا .

وَالدَّلِيلُ عَلَى ذَلِكَ أُمُورٌ :

الْأَوَّلُ : أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَبَتَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ : «إِنِّي لَا أُصَافِحُ النِّسَاءَ» ، الْحَدِيثَ . وَاللَّهُ يَقُولُ : لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ [33 21] ، فَيَلْزَمُنَا أَلَّا نُصَافِحَ النِّسَاءَ اقْتِدَاءً بِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَالْحَدِيثُ الْمَذْكُورُ مُوَضَّحٌ فِي سُورَةِ «الْحَجِّ» ، فِي الْكَلَامِ عَلَى النَّهْيِ عَنْ لُبْسِ الْمُعَصْفَرِ مُطْلَقًا فِي الْإِحْرَامِ وَغَيْرِهِ لِلرِّجَالِ . وَفِي سُورَةِ «الْأَحْزَابِ» ، فِي آيَةِ الْحِجَابِ هَذِهِ .

وَكَوْنُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يُصَافِحُ النِّسَاءَ وَقْتَ الْبَيْعَةِ دَلِيلٌ وَاضِحٌ عَلَى أَنَّ الرَّجُلَ لَا يُصَافِحُ الْمَرْأَةَ ، وَلَا يَمَسُّ شَيْءٌ مِنْ بَدَنِهِ شَيْئًا مِنْ بَدَنِهَا ; لِأَنَّ أَخَفَّ أَنْوَاعِ اللَّمْسِ الْمُصَافَحَةُ ، فَإِذَا امْتَنَعَ مِنْهَا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْوَقْتِ الَّذِي يَقْتَضِيهَا وَهُوَ وَقْتُ الْمُبَايَعَةِ ، دَلَّ ذَلِكَ عَلَى أَنَّهَا لَا تَجُوزُ ، وَلَيْسَ لِأَحَدٍ مُخَالَفَتُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، لِأَنَّهُ هُوَ الْمُشَرِّعُ لِأُمَّتِهِ بِأَقْوَالِهِ وَأَفْعَالِهِ وَتَقْرِيرِهِ .

أَنَّ الْمَرْأَةَ كُلَّهَا عَوْرَةٌ يَجِبُ عَلَيْهَا أَنْ تَحْتَجِبَ ، وَإِنَّمَا أَمَرَ بِغَضِّ الْبَصَرِ خَوْفَ الْوُقُوعِ فِي الْفِتْنَةِ (اضواء البیان :۶/۲۵۷)

وما حل نظرہ مما مر من ذکر أو أنثی حل لمسہ إذا أمن الشہوۃ ۔۔۔۔۔إلا من أجنبیۃ فلا یحل مس وجہہا وکفہا و إن أمن الشہوۃ لأنہ أغلظ ولذا تثبت بہ حرمۃ المصاہرۃ وہذا فی الشابۃ، أما العجوز التی لا تشتہی فلا بأس بمصافحتہا و مس یدہا إذا أمن۔ (الدر المختار مع الشامی، کتاب الحظر والإباحۃ، باب الاستبراء، ۹/۵۲۹)

اذا سلمت المرأة الأجنبیة علی رجل، إن کانت عجوزًا ردّ الرجل عیہا السلام بلسانہ بصوت تسمع، وإن کانت شابةً، ردّ علیہا في ن فسہ․ (الدر المختار مع رد المحتار: ۹/ ۴۴۹- ۴۵۰، کتاب الحظر والإباحة، فصل في النظر والمس)

ابتلی بعض المسلمین في ھذا العصر بتقلید غیرہم في مصافحۃ المرأۃ الأجنبیۃ والانحناء بحجۃ احترامہا، وہذا أمر مناف لأحکام الشرع ومخالف لہدي النبيﷺ الذي لم تمس یدہ ید امرأۃ أجنبیۃ قط۔(نزھۃ المتقین:۱؍۵۹۸)

“وفی شرح التنویر: ومداواتھا، ینظر الطبیب الٰی موضع مرضھا بقدر الضرورة۔ اذا لضرورات تتقدر بقدرھا۔ وکذا نظر قابلة وختان۔ وینبغی ان یعلم امرأة تداویھا لأن نظر الجنس الی الجنس اخف۔ وفی الشامیة: قال فی الجوھرة: اذا کان المرض فی سائر بدنھا غیر الفرج یجوز النظر الیہ عند الدوا لأنہ موضع ضرورة۔ وان کان فی موضع الفرج فینبغی ان یعلم امرأة تداویھا، فان لم توجد وخافوا علیھا ان تھلک او یصیبھا وجع لا تحتملہ، یستروا منھا کل شیٴ الا موضع العلة ثم یداویھا الرجل ویغض بصرہ ما استطاع الا عن موضع الجرح ․․․․ الخ۔ فتأمل والظاھر ان ینبغی ھنا للوجوب۔                  (رَدّ المحتار ج:۶ ص:۷۱)

واﷲ اعلم بالصواب

This answer was collected from Shariahboard.org. It was established under the supervision of the eminent faqih of our era, Hazrat Shah Mufti Mohammed Navalur Rahman damat barakatuhum.

Read answers with similar topics: