Home » Hanafi Fiqh » Seekersguidance.org » How Should I Place My Feet in the Sitting (Tashahhud) Position?

How Should I Place My Feet in the Sitting (Tashahhud) Position?

Answered as per Hanafi Fiqh by Seekersguidance.org

Answered by Ustadh Tabraze Azam

Question: Assalamu alaikum,

Could you please describe how the feet should be positioned when sitting in prayer?

Answer: Wa alaikum assalam wa rahmatullahi wa barakatuh,

I pray that this message finds you well, insha’Allah.

The sunna is to place the left foot on the ground and sit on it, and stand the right foot up, pointing its toes towards the qibla. [Shurunbulali, Maraqi al-Falah; Ibn `Abidin, Radd al-Muhtar `ala al-Durr al-Mukhtar]

During the sitting position, the Messenger of Allah (Allah bless him and give him peace) used to, “[horizontally] lay his left foot down, and [vertically] stand his right foot…” [Muslim]

Some of the scholars also mention that it is praiseworthy to point the toes of the left foot towards the qibla, if one is reasonably able to do so, yet there is no blame in leaving this– particularly as it can be difficult. [Lacknawi, Naf` al-Mufti wa al-a’il]

Please also see: How Should a Woman Sit and Prostrate in Prayer?

And Allah alone knows best.

في مراقي الفلاح: ( و ) يسن ( افتراش ) الرجل ( رجله اليسرى ونصبه اليمنى ) وتوجيه أصابعها نحو القبلة كما ورد عن ابن عمر رضي الله تعالى عنه

في رد المحتار: ( قَوْلُهُ فِي الْمَنْصُوبَةِ ) أَيْ الْأَصَابِعِ الْكَائِنَةِ فِي الرِّجْلِ الْمَنْصُوبَةِ . قَالَ فِي السِّرَاجِ : يَعْنِي رِجْلَهُ الْيُمْنَى لِأَنَّ مَا أَمْكَنَهُ أَنْ يُوَجِّهَهُ إلَى الْقِبْلَةِ فَهُوَ أَوْلَى . ا هـ . وَصَرَّحَ بِأَنَّ الْمُرَادَ الْيُمْنَى فِي الْمِفْتَاحِ وَالْخُلَاصَةِ وَالْخِزَانَةِ ، فَقَوْلُهُ فِي الدُّرَرِ رِجْلَيْهِ بِالتَّثْنِيَةِ فِيهِ إشْكَالٌ لِأَنَّ تَوْجِيهَ أَصَابِعِ الْيُسْرَى الْمُفْتَرَشَةِ نَحْوَ الْقِبْلَةِ تَكَلُّفٌ زَائِدٌ كَمَا فِي شَرْحِ الشَّيْخِ إسْمَاعِيلَ ، لَكِنْ نَقَلَ الْقُهُسْتَانِيُّ مِثْلَ مَا فِي الدُّرَرِ عَنْ الْكَافِي وَالتُّحْفَةِ ، ثُمَّ قَالَ فَيُوَجِّهُ رِجْلَهُ الْيُسْرَى إلَى الْيُمْنَى وَأَصَابِعَهَا نَحْوَ الْقِبْلَةِ بِقَدْرِ الِاسْتِطَاعَةِ . ا هـ . تَأَمَّلْ

في نفع المفتي والسائل: الاسْتِفْسَارُ: هل يلزمُ توجيهُ أصابعِ الرِّجلِ اليُسْرَى أيضاً حالةَ القُعودِ إلى القبلة؟ الاسْتِبْشَارُ: يُسْتَحَبُّ أن يَضَعَها متوجِّهاً إلى القبلة ، كالرِّجلِ اليمنى، وإن لم يمكن فلا. كذا في ردِّ المحتار

في حاشية الطحطاوي على المراقي: قوله : أي لم يرفع التفسير على سبيل النشر المرتب كما علمت وسن إبعاد مرفقيه عن جنبيه وإلصاق كعبيه فيه وإستقبال أصابعه القبلة أي أصابع رجليه كذا في القهستاني عن الزاهدي
وقوله : وتوجيه أصابعها أي باطن رجله اليمنى نحو القبلة بقدر الإستطاعة فإن توجيه الخنصر لا يخلو عن عسر قهستاني

wassalam,

Tabraze Azam

Checked & Approved by Shaykh Faraz Rabbani

This answer was collected from Seekersguidance.org. It’s an online learning platform overseen by Sheikh Faraz Rabbani. All courses are free. They also have in-person classes in Canada.

Read answers with similar topics: