Home » Hanafi Fiqh » Qibla.com » The Fiqh of Washing Machines: Can I make my filthy (najis) clothes clean in a washing machine?&

The Fiqh of Washing Machines: Can I make my filthy (najis) clothes clean in a washing machine?&

Answered as per Hanafi Fiqh by Qibla.com

Answered by Shaykh Faraz Rabbani

The Fiqh of Washing Machines: Can I make my filthy (najis) clothes clean in a washing machine?

Answer:
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

In the Name of Allah, Most Merciful and Compassionate.

May His abundant blessing and most perfect of peace be on His Beloved Prophet, the best of creation, and his family, companions and followers.

Walaikum assalam wa rahmatullah,

According to the fatwa of top contemporary scholars, in application of the principles related to removing filth (najasa):

1. If one washes clothes with filth in a washing machine, they are considered to be ritually purified (tahir) if they come out without any perceptible trace of filth.

2. It is best to wash the clothes in 3 cycles of water.

3. It is religiously more precautionary to wash away the filth from the clothes, to avoid differences of opinion. As the scholars say, “There is nothing like safety.”

And Allah alone gives success.

[ see: Ibn Abidin, Radd al-Muhtar 1.222]

Wassalam,
Faraz Rabbani

قال الإمام ابن عابدين (رحمه الله تعالى) في رد المحتار: (1/222 ط بولاق)لكن في شرح المنية تعقب ما في المحيط ثم قال : فالحاصل أن زوال الأثر شرط في كل موضع ما لم يشق كيفما كان التطهير وبأي شيء كان فليحفظ ذلك ا هـ ونحوه في حاشية الواني على الدررو قال (رحمه الله تعالى):أقول : لكن قد علمت أن المعتبر في تطهير النجاسة المرئية زوال عينها ولو بغسلة واحدة ولو في إجانة كما مر , فلا يشترط فيها تثليث غسل ولا عصر , وأن المعتبر غلبة الظن في تطهير غير المرئية بلا عدد على المفتى به أو مع شرط التثليث على ما مر , ولا شك أن الغسل بالماء الجاري وما في حكمه من الغدير أو الصب الكثير الذي يذهب بالنجاسة أصلا ويخلفه غيره مرارا بالجريان أقوى من الغسل في الإجانة التي على خلاف القياس ; لأن النجاسة فيها تلاقي الماء وتسري معه في جميع أجزاء الثوب فيبعد كل البعد التسوية بينهما في اشتراط التثليث , وليس اشتراطه حكما تعبديا حتى يلتزم وإن لم يعقل معناه , ولهذا قال الإمام الحلواني على قياس قول أبي يوسف في إزار الحمام : إنه لو كانت النجاسة دما أو بولا وصب عليه الماء كفاه , وقول الفتح إن ذلك لضرورة ستر العورة كما مر رده في البحر بما في السراج , وأقره في النهر وغيره .

This answer was indexed from Qibla.com, which used to have a repository of Islamic Q&A answered by various scholars. The website is no longer in existence. It has now been transformed into a learning portal with paid Islamic course offering under the brand of Kiflayn.

Read answers with similar topics: