When does the late comer recite the opening supplication (thana)? For example if a latecomer joins the first rakaa’t before the imam goes into ruku, when should he pray this supplication? Should / can he pray it quickly before going into ruku or after standing up for the 2nd rakaa’t before the imam recites fatiha?
Answer:
In the Name of Allah, Most Merciful and Compassionate
Assalamu alaykum,
Ibn Abidin explained in his Radd al-Muhtar that:
If a latecomer joins a silent prayer while the imam is reciting in any of the raka’ts, then the opening supplication (thana) should be recited immediately.
Similarly, the opening supplication is also recited if one finds the imam in the first bowing (ruku) or prostration (sujud) of a quiet prayer, as long as one is able to catch him before he moves to the next position of the prayer.
In an audible prayer, however, one does not recite the opening supplication once the imam has begun reciting.
Fadi Qutub,
Amman, Jordan
الدر المختار شرح تنوير الأبصار: (وقرأ) كما كبر (سبحانك اللهم مقتصر عليه، إلا إذا كان مسبوقا) أو مدركا (وإمامه يجهر بالقراءة) أو لا (فَـ)إنه (لايأتي به) لما في النهر عن الصغرى أدرك الإمام في القيام بثني ما لم يبدأ بالقراءة وقيل في المخافتة يثني ولو أدركه راكعا أو ساجدا إن أكبر رأيه أنه يدركه أتى به. [حاشية ابن عابدين 328:1] رد المحتار على الدر المختار: (قوله لما في النهر الخ) تعليل لتحويل الشارح عبارة المصنف لأن قضية المتن الإتيان بالثناء في المخافتة وإن بدأ الإمام بالقراءة. وهو مختار شيخ الإسلام خواهر زاده وعلله في الذخيرة بما حاصله أن الاستماع في غير حالة الجهر ليس بفرض بل يسن تعظيما للقراءة فكان سنة غير مقصودة لذاتها وعدم قراءة المؤتم في غير حالة الجهر لا لوجوب الإنصات بل لأن قراءة الإمام له قراءة وأما الثناء فهو سنة مقصودة لذاتها وليس ثناء الإمام ثناء للمؤتم فإذا تركه يلزم ترك سنة مقصودة لذاتها للإنصات الذي هو سنة تبعا بخلاف تركه حالة الجهر اهـ فكان المعتمد ما مشى علبه المصنف فافهم (قوله أو ساجدا) أي السجدة الأولى كما في المنية وأشار بالتقييد براكعا أو ساجدا إلى أنه لو أدركه في إحدى القعدتين فالأولى أن لا يثني لتحصيل فضيلة زيادة المشاركة في القعود وكذا لو أدركه في السجدة الثانية وتمامه في شرح المنية. [حاشية ابن عابدين 328:1]