Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Where does the sina band of a woman’s kafan start and end?

Where does the sina band of a woman’s kafan start and end?

Q: Where does the sina band (chest band) of a woman’s kafan start and end? Is it from above the chest till the knee or below the knee? Is it better placing it before the izaar or after the izaar?

bismillah.jpg

A: There are two opinions in the books of fiqh. The first is from the chest till the navel. The second opinion is from the chest till the knee. Allama Shaami (Rahmatullahi Alay) states that this opinion (i.e. till the knee) is more preferred. In regard to where the seena band should be placed, there are also two opinions recorded from the fuqaha. The first opinion is that it will be placed above the qamees before the izaar. The second opinion is that it will be placed after the izaar.

الفصل الثالث في التكفين  وهو فرض على الكفاية كذا في فتح القدير كفن الرجل سنة إزار وقميص ولفافة وكفاية إزار ولفافة وضرورة ما وجد هكذا في الكنز والإزار من القرن إلى القدم واللفافة كذلك والقميص من أصل العنق إلى القدم كذا في الهداية بلا جيب ودخريص وكمين كذا في الكافي وليس في الكفن عمامة في ظاهر الرواية وفي الفتاوى استحسنها المتأخرون لمن كان عالما ويجعل ذنبها على وجهه بخلاف حال الحياة كذا في الجوهرة النيرة وكفن المرأة سنة درع وإزار وخمار ولفافة وخرقة يربط بها ثدياها وكفاية إزار ولفافة وخمار هكذا في الكنز وعرض الخرقة ما بين الثدي إلى السرة هكذا في العيني شرح الكنز والتبيين والأولى أن تكون الخرقة من الثديين إلى الفخذ كذا في الجوهرة النيرة (الفتاوى الهندية 1/160)

وكيفية التكفين أن يبسط للرجل اللفافة ثم يبسط عليها إزار ثم يوضع الميت على الإزار ويقمص ويوضع الحنوط في رأسه ولحيته وسائر جسده كذا في المحيط ولا بأس بسائر الطيب غير الزعفران والورس في حق الرجل كذا في الإيضاح ويوضع الكافور على جبهته وأنفه ويديه وركبتيه وقدميه ثم يعطف الإزار عليه قبل اليسار ثم من قبل اليمين ثم اللفافة كذلك كذا في المحيط وإن خيف انتشار الكفن يعقد بشيء كذا في محيط السرخسي وأما المرأة فتبسط لها اللفافة والإزار على نحو ما بينا للرجل ثم توضع على الإزار تلبس الدرع ويجعل شعرها ضفيرتين على صدرها فوق الدرع ثم يجعل الخمار فوق ذلك ثم يعطف الإزار واللفافة كما بينا في الرجل ثم الخرقة بعد ذلك تربط فوق الأكفان فوق الثديين كذا في المحيط (الفتاوى الهندية 1/161)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: