Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Performing salaah with animate pictures on one’s clothes

Performing salaah with animate pictures on one’s clothes

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q:

1. If one prayed salaah while wearing clothes with a human picture which one missed to see and saw only after looking at them carefully, would those salaahss be valid? Does one need to repeat those salaahs?

2. What about praying salaah in clothes which have clear human/animal pictures?

3. If one prays next to or in front or behind someone wearing such clothes or wearing a work ID with visible picture of the person (around 2 inches in lenth and 2 inches in width) would the salaah be valid due to being in close proximity of a picture?

Bismillaah

A:

1. It is valid.

2. It is makrooh to perform namaaz with this type of clothing.

3. Yes.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

ولو كانت الصورة صغيرة بحيث لا تبدو للناظر لا يكره لأن الصغار جدا لا تعبد (الهداية 1/142)

كره … لبس ثوبٍ فيه تصاوير (كنز الدقائق صـ 174)

(ولبس ثوب فيه تصاوير) لأنه يشبه حامل الصنم فيكره (تبيين الحقائق 1/166)

عن أنس بن مالك قال كان قرام لعائشة سترت به جانب بيتها فقال النبي صلى الله عليه وسلم أميطي عنا قرامك هذا فإنه لا تزال تصاويره تعرض لي في صلاتي (صحيح البخاري، الرقم: 374)

لا يكره (لو كانت تحت قدميه) أو محل جلوسه لأنها مهانة (أو في يده) عبارة الشمني بدنه لأنها مستورة بثيابه (أو على خاتمه) بنقش غير مستبين قال في البحر ومفاده كراهة المستبين لا المستتر بكيس أو صرة أو ثوب آخر وأقره المصنف (أو كانت صغيرة) لا تتبين تفاصيل أعضائها للناظر قائما وهي على الأرض ذكره الحلبي (الدر المختار 1/648)

قال العلامة ابن عابدين – رحمه الله -: (قوله ومفاده) أي مفاد التعليل بأنها مستورة (قوله لا المستتر بكيس أو صرة) بأن صلى ومعه صرة أو كيس فيه دنانير أو دراهم فيها صور صغار فلا تكره لاستتارها بحر ومقتضاه أنها لو كانت مكشوفة تكره الصلاة مع أن الصغيرة لا تكره الصلاة معها كما يأتي لكن يكره كراهة تنزيه جعل الصورة في البيت نهر (قوله أو ثوب آخر) بأن كان فوق الثوب الذي فيه صورة ثوب ساتر له فلا تكره الصلاة فيه لاستتارها بالثوب بحر (قوله لا تتبين إلخ) هذا أضبط مما في القهستاني حيث قال بحيث لا تبدو للناظر إلا بتبصر بليغ كما في الكرماني أو لا تبدو له من بعيد كما في المحيط ثم قال لكن في الخزانة إن كانت الصورة مقدار طير يكره وإن كانت أصغر فلا اهـ (رد المحتار 1/648)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: