Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Is Extra Payment from Road Accident Fund Considered Ta’zeer Bil Maal?

Is Extra Payment from Road Accident Fund Considered Ta’zeer Bil Maal?

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: This is a follow up question on the Road Accident Fund question:  

The court orders the RAF to pay interest (which is not interest according to Shariah) for late payment of the R100 000. Because the RAF paid 6 months later, the plaintiff received R100 000 from the RAF plus an additional amount (over and above the R100 000) for late payment as per court order.

This ‘extra interest amount’ (which is not interest money according to the Shariah) which is received from the Road Accident Fund, can it be classified as ta’zeer bil maal? If it is ta’zeer bil maal then is this extra amount permissible to use?

Bismillaah

A: The court as well as the RAF are run by the government and their internal workings will not affect us. Therefore, when the entire amount is coming from the side of the government, it will be treated as government assistance and it will be permissible for one to accept it. It will not be regarded as interest as it does not enter under the shar’ee definition of interest.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

وتثبت الولاية بأسباب أربعة: بالقرابة، والملك، والولاء، والإمامة.(فتح القدير 3/255)

باب الربا هو لغة: مطلق الزيادة وشرعا (فضل) ولو حكما فدخل ربا النسيئة والبيوع الفاسدة فكلها من الربا فيجب رد عين الربا لو قائما لا رد ضمانه لأنه يملك بالقبض قنية وبحر (خال عن عوض) خرج مسألة صرف الجنس بخلاف جنسه (بمعيار شرعي) وهو الكيل والوزن فليس الذرع والعد بربا مشروط) ذلك الفضل (لأحد المتعاقدين) أي بائع أو مشتر فلو شرط لغيرهما فليس بربا بل بيعا فاسدا (في المعاوضة) فليس الفضل في الهبة بربا

قال الشامي: (قوله أي بائع أو مشتر) أي مثلا فمثلهما المقرضان والراهنان قهستاني قال: ويدخل فيه ما إذا شرط الانتفاع بالرهن كالاستخدام والركوب والزراعة واللبس وشرب اللبن وأكل الثمر فإن الكل ربا حرام كما في الجواهر والنتف. (رد المحتار مع الدر المختار 5/168-170)

الربا فضل خال عن عوض شرط لأحد المتعاقدين في المعاوضة (فتح باب العناية بشرح النقاية 2/355)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: